ראשי » ארועים חברתיים

הפגנה נגד קירות גבס בין תלמידות מזרחיות לאשכנזיות

2 בספטמבר 2008 | | 8 תגובות | מאת

תנועת אחותי – למען נשים בישראל ומרכז תמורה – המרכז המשפטי למניעת אפלייה

קוראות לכן/ם לבוא ולהפגין נגד גזענות

 ביום חמישי הקרוב 4/9 בשעה 08:30

 מול בית המשפט העליון בירושלים (רחוב שערי משפט בקריית בן גוריון)

הסעה מתל אביב תצא בשעה 07:30, מבית תנועת "אחותי", רח' מטלון 70 בדרום תל אביב

_______________________________________________________________

 

שנת הלימודים נפתחת והגזענות בבתי הספר פורחת:

גם השנה יפרידו קירות גבס בין תלמידות מזרחיות לתלמידות אשכנזיות

 

ביום חמישי 4/9/08, בשעה 09:00 ידון בית המשפט העליון בעתירה שהוגשה נגד בית הספר בית יעקב בגין ההפרדה שהוא מנהיג בין תלמידות מזרחיות ואשכנזיות

ב 08:30 תתקיים במקום הפגנה המונית נגד גזענות ואפליה בבתי הספר

 

זה למעלה משנה וחצי שביה"ס בית יעקב שבישוב עמנואל מנהיג אפליה בוטה ומפריד בין תלמידות מזרחיות לתלמידות אשכנזיות בין היתר באמצעות קירות גבס ותכני לימוד שונים.  במהלך 2007 הוגשו כנגד בית הספר תביעה אזרחית ועתירה לבג"ץ בגין אפליה. על אף קיומן של תביעות אלו ממשיך בית הספר ביישום מדיניותו הגזענית וגם לקראת שנת הלימודים ממשיך בהנהגת משטר הדומה למשטר האפרטהייד שהיה נהוג באפריקה.

את ההפגנה יזמו תנועת אחותי – למען נשים בישראל ומרכז תמורה – המרכז המשפטי למניעת אפלה.  כארגונים פמיניסטים מזרחים המחויבים לקידום צדק ושוויון חברתי, אנו מצרות על הזכות שנלקחה מילדות אלו לחיות, ללמוד ולהתפתח כשוות. מאבקנו הוא ציבורי ומשפטי כאחד! ואנו קוראות לכן/ם להצטרף אלינו בתביעתנו לפיצוי כספי לנערות ובני/ות משפחותיהן בגין הנזקים הנפשיים שנגרמו בשל פעולות גזעניות אלו ולהפסיק את המדיניות הגזענית לאלתר.

 

לפרטים ואישור הגעה: שולה קשת, מנכ"לית תנועת אחותי 052-2342449

                                 עו"ד ורדית אבידן, מרכז תמורה 052-8657206

 

ראו גם

רוזה פארקס בדרך לבית שמש

הבגדים קצרים מדי או ארוכים מדי

8 תגובות »

  • שרון רז כתב:

    מזעזע
    אני נגד ההפרדה כמובן
    ואני נגד קירות גבס בכלל…

  • ענת פרי כתב:

    זאת קודם כל אחריות של משרד החינוך, ואם שרת החינוך לא מפסיקה את זה מיד היא אחראית כמו בית הספר.

  • חנה בית הלחמי כתב:

    גם הציונות הדתית מפליאה (באופן לא מפתיע) בגזעניותנה. לאחרונה יצאתי במופגן נגד מנהל תיכון עירוני לבנים ברעננה, על הגדרת "מיהו יהודי" על ידי מפרט "לבוש יהודי". האיש, מה-"Red necks" של הציונות הדתית, הגדיר למשל שאסור שהכיפה תראה "כמו כיפה שמחלקים משגיחי כשרות בחתונות". הסאב טקסט הוא גם קבוצתי וגם עדתי – רוב משגיחי הכשרות משוייכים למזרחיים ולש"ס. זו דווקא הערה במכתב שאני, כחילונית, לא הבנתי עד שלא הוסברה לי ע"י מישהי "מבפנים". סוג של שפה פנימית.
    אני מזכירה לך את תיכון צייטלין לבנות שהפריד שנים בין ספרדיות (כלכלת בית) לאשכנזיות (מתמתיקה ומדעים).

  • חנה בית הלחמי כתב:

    שלומית, כמובן. נשמטה לי ת'.

  • שלומית ליר כתב:

    לא מזמן ישבתי עם חברים דתיים – כיפה סרוגה, שספרו לי שלא מקבלים את הבן שלהם לבית הספר בשוהם סתם כך.
    או חברה מזרחית שנזכרה בכל הפעמים שהלכה לרשום את הבן שלה לגן ולא היה מקום עד שהאבא האשכנזי לקח אותו להרשם כשהיתה עסוקה והופ היה מקום.
    היא הבינה מה קרה רק היום, שנים אחר כך.

  • אורי פז כתב:

    להלן שתי ידיעות עדכניות שפרסמתי בנדון (לפני עריכה) והן עשויות לשפוך אור על הפרשה:

    משרד החינוך מאיים לשלול את רישיונו של בית הספר לבנות "בית יעקב" שבעמנואל, אם לא תבוטל ההפרדה המונהגת בו בין תלמידות מזרחיות לאשכנזיות.
    בית הספר המשרת במשך למעלה מ-20 שנה את כלל הציבור בעמנואל, ללא קשר למוצאו העדתי. אך בפברואר הגישה עמותת "נוער כהלכה", בראשות יואב ללום, עתירה לבג"ץ נגד משרד החינוך ומרכז החינוך העצמאי בטענה לאפליה בוטה בבית הספר. לטענת העותרים, בתחילת שנת הלימודים הנוכחית החליטה הנהלת המוסד לפצל אותו ולהעביר את רוב התלמידות האשכנזיות לכיתות נפרדות. מבנה בית הספר חולק לשניים, נקבעו כניסות שונות לבנות ממוצא אשכנזי ומזרחי. כמו כן, הונהגה תלבושת אחידה שונה. ההפרדה נומקה על ידי החינוך העצמאי ב"הכרח לפצל את בית הספר על פי רמות רוחניות ולא עדתיות".
    במשרד החינוך טענו בתשובה לעתירה בבג"ץ, תוך קבלת עמדתו של החינוך העצמאי, כי ההפרדה נובעת מ"מגמה חדשה" על בסיס לימודי ודתי, ולא גזעני. ואילו השבוע חל שינוי בעמדת משרד החינוך. מנכ"לית המשרד, שלומית עמיחי, דורשת כעת מרשת החינוך העצמאי להחזיר את המצב בבית הספר לקדמותו, אלא אם החינוך העצמאי יציג תוכנית לימודים וקריטריונים ברורים לאותה "מגמה חדשה".
    נציגי משרד החינוך ערכו בדיקות בבית הספר כדי לבחון האם במוסד החינוכי מתבצעת הפרדה על רקע עדתי. עו"ד מרדכי בס, שנשלח ממשרד החינוך לבדיקת המצב בבית הספר, כתב כי הגם שהאוכלוסייה החרדית בעמנואל מגוונת, לא נוצרה תופעה של מספר רב של מוסדות חינוך בעמנואל, "בניגוד למקובל ביישובים חרדיים גדולים יותר, וזאת ככל הנראה בשל גודלו המצומצם של היישוב בעמנואל". לדבריו, התקיימו שני חיידרים חרדיים לבנים, 'אשכנזי' ו'ספרדי', אך בית ספר לבנות היה רק אחד.
    במהלך השנה שעברה התנהלו מגעים בין קבוצות שונות ביישוב ונדונה האפשרות להקים בית ספר חדש, 'אשכנזי' או 'ספרדי' אך המגעים לא הבשילו לכלל הקמתו של בית ספר חדש. משכך, נעשו שני מהלכים מקבילים – הן בפיצולו של בית הספר הקיים לשניים והן להקמתו של בית ספר ספרדי חדש. המהלך האחרון לא צלח בפועל בשל מיעוט הנרשמים ומכאן שלא קיבל את אישורו של משרד החינוך.
    לעומת זאת, מהלך פיצולו של בית הספר "בית יעקב" התקדם במהירות. ואת שני בתי הספר מנהלות שתי מנהלות שונות, שכל אחת מהן עצמאית בפעולתה. בנוסף לחלוקה הפיזית של מבנה בית הספר הקיים לשני חלקי בית ספר, הופרדו חדרי המורות.
    עוד הוסיף עו"ד בס ומצא כי בבית הספר הוותיק, שיעור הבנות האשכנזיות הוא כ-23%, בעוד שבבית הספר החדש שיעורן הוא כ-%73. "נתון זה מדבר בעד עצמו", נכתב במכתב החריף של עמיחי.
    עוד מספר עו"ד בס בדו"ח הבדיקה שלו על היענות חיובית מצד הורי התלמידות למסור את בנותיהם לבית הספר החדש שהוקם. לדבריו, הרקע לפיצולו של בית הספר איננו עדתי, כי אם דתי. אך לטענת עמיחי, "באמירה זו כשלעצמה אין די, ובמיוחד כאשר הפיצול מייצר חלוקה ברורה וחדה כל כך על רקע עדתי, המדברת מבחינה תוצאתית ומספרית בעד עצמה".
    מבחינת משרד החינוך, המצב שהתגלה בבדיקה מעורר קשיים חמורים בשני מישורים שונים: "פתיחתו וניהולו של בי"ס חדש בניגוד לדין" ו"שאלת ההפליה החמורה הצפה ועולה על פני השטח מהנתונים". לדברי עמיחי, "מצב הדברים לא מקובל כלל ועיקר על משרד החינוך" והוא מחייב את המשרד "לשקול סנקציות חמורות נגד מרכז החינוך העצמאי ונגד בית הספר בית יעקב בעמנואל".
    לאור זאת, משרד החינוך דורש מהחינוך העצמאי "לדאוג להשיב את המצב לקדמותו בהקדם האפשרי". פירוש הדבר ש"על בית הספר לסלק את כל המחיצות, ההפרדות, היריעות וקירות הגבס המפרידות את המרחב הפיזי של בית הספר וחוסמות את המעבר והגישה של התלמידות, סגל המורות, והורים המבקרים בבית הספר".
    בנוסף, אחדותו של ביה"ס צריכה להתגלם גם בניהולו האחיד של המוסד, בסגל המורות, במערכת הלימודים ובתלבושת האחידה לכולם ללא יוצא מן הכלל.
    למכתב ששלחה עמיחי לפני כשבועיים, המשתרע על פני 10 עמודים, טרם התקבלה תגובה מהחינוך העצמאי.

    מקור ראשון, 11 ביולי 2008

    ————–
    האם המדינה ובתי המשפט החליטו לפעול למניעת האפליה העדתית בחלק ממוסדות החינוך של הציבור החרדי? בדיון שנערך בבית המשפט העליון נעתרו השופטים לבקשת עמותת "נוער כהלכה" נגד בית הספר לבנות "בית יעקב" שבעמנואל שהקים חומת הפרדה בין בנות אשכנזיות לספרדיות.

    שלושה שופטי בג"ץ – אשר גרוניס, סלים ג'ובראן וחנן מלצר – הוציאו, בהסכמת משרד החינוך, צו על תנאי המורה לבית יעקב לנמק מדוע לא תקיים המדינה פיקוח ממשי ויעיל על מרכז החינוך העצמאי ותתנה את התמיכה המועברת לו בקיום הוראות החוק בדבר איסור אפליה.

    בנוסף הורו שופטי בג"ץ לרשת החינוך העצמאי המפעילה את "בית יעקב" לנמק מדוע לא תקבע כי התלמידות הלומדות בבית הספר בעמנואל זכאיות להמשיך וללמוד תחת מסגרת אחת ולא תחת מסך מפריד שעיקרו מבוסס על הפרדה עדתית פסולה.

    כפי שדווח ב'מקור ראשון' בשבוע שעבר, משרד החינוך מאיים לשלול את רישיונו של בית הספר לבנות "בית יעקב" שבעמנואל, אם לא תבוטל ההפרדה המונהגת בו בין תלמידות מזרחיות לאשכנזיות. במשרד החינוך טענו בתשובה לעתירה בבג"ץ, תוך קבלת עמדתו של החינוך העצמאי, כי ההפרדה נובעת מ"מגמה חדשה" על בסיס לימודי ודתי, ולא גזעני. ואילו לאחרונה חל שינוי בעמדת משרד החינוך. מנכ"לית המשרד, שלומית עמיחי, דרשה מרשת החינוך העצמאי להחזיר את המצב בבית הספר לקדמותו, אלא אם החינוך העצמאי יציג תוכנית לימודים וקריטריונים ברורים לאותה "מגמה חדשה".

    לדברי עוה"ד ישעיהו אברהם וד"ר אביעד הכהן שעתרו בשם העמותה, "לא ניתן להמשיך את האפרטהייד במערכת החינוך לרבות במערכת החינוך החרדית. החלטת בית המשפט העליון, והצטרפות משרד החינוך לבקשת העותרים, הן שלב חשוב במיגור האפליה החמורה בחינוך החרדי שנעשית בעיקר על רקע עדתי, כשהיא מוסווית ב'שיקולים פדגוגיים'".

    הדיון בתשובת משרד החינוך ורשת החינוך העצמאי יערך במהלך ספטמבר, לאחר פגרת בתי המשפט, שהחלה שלשום.

    מקור ראשון, 18 ביולי 2008

  • גאה בתנועה כתב:

    אני רוצה להגיד לך שכולי גאווה בתנועה הזאת
    זה סוגייה כל כך כאובה ומאכזבת ,מאכזב לדעת שבמדינה שלנו מתקיימים דברים כאלה
    מישהו צריך לקום ולתת סוף לתופעה הזאת
    ואני שמחה לדעת שיש את התנועה הזאת שמתנגדת לתופעה ואני מקווה שתצא הצלחה
    והלוואי וישימו קץ לתופעה אחת ולתמיד

  • שרה מירושלים כתב:

    בנות מעדות המזרח תזכורנה "אם אין אני לי מי לי" תזכורנה אתן יפות, חכמות, יהודיות, ועשו הכל על מנת ללמוד להתפתח ולתרום לחברה. התנהגות משפחות האשכנזיות כלפיכן מצביעה על כך שהם לא יהודים, יהודים לא מתנהגים כך. מי שיהודי יודע שחשוב לכבד אחד את השני, מי שיהודי כלל לא מתנהג בצורה גזענית. תמשכנה ללמוד גם ללא תלמידות אשכנזיות ואם הן לא מגיעות לבית הספר בגללכן זו בעיה שלהן אתן תמשיכו ללמוד ולאהוב האחד את השני. ב ה צ ל ח ה

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.