ראשי » חברה ודעת

שמיטה עכשיו

12 בספטמבר 2007 | | 2 תגובות | מאת

כמה פמיניסטית היא שנת השמיטה המאפשרת לדברים לצמוח כפי שהם מבלי ניסיון לשלוט ולנהל אותם

שנת השמיטה המתחילה מחר, (א' בתשרי תשס"ח), עוסקת לכאורה באדמה הגשמית אך למעשה מגלמת את רוח היהדות המכבדת את המקום מתוך הבנה שהבעלות על הקרקע שייכת לאלוהים ולא לאדם זה או אחר; ומכאן גם לגר לעני ולחיית השדה יש חזקה עליה. ומתוך שייכותה של האדמה לעצמה,  "ושבתה הארץ שבת לה'" יש לאפשר לה בדומה לאדם שנת שבתון ומנוחה. דבר המתחבר גם לידע האקולגוי שיש לנו אודות האופן שבו שנת שמיטה מאפשרת לאדמה לחדש את משאביה.

 

והנה יש הזדמנות עצומה וסמלית לבצע את מצוות השמיטה שניתנה במעמד הר סיני הלכה למעשה ולתת לאדמה שנת שבתון. אבל לא, הנה מתברר שההתחכמות אינה שייכת רק לחילונים. יש דרכים לעקוף את מצוות השם ועוד לטעון שכך מצילים את הארץ.

 

                     

 

לא הכסף, ולא הרכוש, ולא המעמד הם העיקר אליו מכוונת היהדות. אלא חיים ערכיים של רוח ומוסר.

 

שנת שמיטה מגלמת את הרעיון שיש אפשרות לדברים להסתדר בדרך חסד ומבלי התערבות סמכותית זו או אחרת. היא מסמנת את הרוח החופשית. את חזרתו של האיזון לטבע. את האמונה בשפע הנובע מעצמו בדרך של חסד. את ההבנה שלעיתים דווקא הדאגה לרכוש מייצרת את החוסר.

 

 

שנת שמיטה מעוברת טובה

2 תגובות »

  • יעקב כתב:

    שנזכה לראות בגאולה השלמה ובקיום כל המצוות ככתבם וכלשונם, לעשות רצון אבינו שבשמים. שנה טובה ומבורכת.

  • האזרח דרור כתב:

    בספר המצויין שלהם "לטובת הכלל" הכלכלן האקולוגי הרמן דיילי וחוקר הדתות גיימס קוב מנתחים כיצד השתנה היחס אל הטבע בדתות השונות ובתקופה המודרנית

    מיחס של שייכות של השבט אל האדמה אליה הוא חי
    ליחס שהיה קיים אצל העבריים היהודים של משולש של ארץ-עם-אל
    ליחס שלא אי תלות במקום שקיים בנצרות האוניברסלית
    ליחס של בעלות של האדם על האדמה שקיים בקפיטליזם ובחשיבה הניהולית המדעית

    אני לא יודע מה היחס ה"אמיתי" של היהדות, אבל ברעיון של שמיטה יש רעיון מאוד נכון מבחנית מערכות מורכבות ואנטרופיה – שדומה קצת לרעיון של היד הנעלמה של הקפיטליסטים – ההגיון המסדר של המערכות האקולוגיות הוא הגיון מסדר של אבולוציה שתלויה במידע פנימי שיש ליצורים החיים באותה מערכת אקולוגית ומוטבע בגנים שלהם
    למישהו שמתערב מבחוץ (האדם) אין את הידע הזה, וגם אם ירכוש אותו הוא לא יכול לפעול לפיו(אין לו אינטרס מובנה לעשות זאת) – ובכל מקרה השגת הידע הזה ובעיקר ההשגה הבלתי פוסקת של מידע שיש צורך בו כדי להפעיל את המערכת באופן מוצלח הוא דבר שבספק אם האדם יכול לו
    – בדיוק כפי שכנראה ששלטון ריכוזי לא יכול להפעיל מנגנוני ייצור וחלוקה מורכבים ללא הכלי של השוק שישמש ככלי להעברת מידע

    מלבד זאת, הרעיון של שמיטה נכון לא רק בהקשר הטבעי שלו אלא גם בהקשרים חברתיים.אחד הרעיונות שמופיעים שוב ושוב ביהדות הוא התערבות מחזורית בחיי הכלכלה- שבת, שמיטה, יובל ועוד

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.