ראשי » טלוויזיה

מרים טוקאן מועמדת למחיקה וכותבי רשימות שותקים?

13 בספטמבר 2007 | | 30 תגובות | מאת

כשהתחלתי לערוך ערכים באנציקלופדית הרשת בויקיפדיה גיליתי שזהו אחד המקומות המרתקים לדיונים ערכיים בנושאים הקשורים בשפה העברית ובתרבות הישראלית. אלא שעד מהרה התברר לי שהמקום מוביל גישה שמרנית ומצמצמת.
 

המקום הראשון אליו נגשתי לדלות פרטים בסיסיים על מרים טוקאן כדי לכתוב מאמר על השתתפותה בתוכנית "כוכב נולד" היה ויקיפדיה. להפתעתי נוכחתי לדעת שלא נכתב על טוקאן ערך. החלטתי לתקן את המעוות ויצרתי ערך מקוצר על מי שעצם נוכחותה בתוכנית היוותה היסטוריה במפה הטלוויזיונית הישראלית של הפריים טיים. אלא שלהפתעתי נוכחתי לדעת שיש מי שחושבים אחרת.
שעצם נחיצותו של הערך מוטלת בספק כך שקיים, לפחות נכון לעכשיו, רוב למבקשים למחוק את הערך אודות טוקאן, הזמרת הראשונה ששרה בכוכב נולד בערבית, מי שכל מבקרי השיח התרבותי העכשווי התייחסו להשתתפות שלה בתכונית בשל המשמעויות הפוליטיות והתרבותיות העמוקות שיש לכך. כל זאת בתואנה מצד ויקפדים שונים שטוקאן אינה זכאית לערך בגלל שלא הגיעה לגמר ושקיימת החלטה לכתוב רק על הפיינליסטים או מי מהמשתתפים שהוציאו דיסק.
 

 אז הנה הזמנה מפורשת לכל המזועזעים מהמצב להצטרף לדיון בדף ההצבעה ולנסות להשפיע מחכמתם על הויקיפדים שכנראה לא מודעים מספיק לחשיבות של הוספת ערך אודות טוקאן, ולחשיבות שיש לכך שויקיפדיה תהווה אלטרנטיבה מקוונת ליובש האקדמי הקנוני. מקום של רוח חופשית המרחיבה את גבולות הקנון ולא מצמצמת אותו.

 

רשימות על טוקאן

לא מפתיע שאחדים מהכותבים ברשימות נדרשו להשתתפותה של טוקאן בתוכנית, כך: אייל גרוס, חזי שטרנליכט, איתמר זהר, תמי ניניו ותרצה הכטר ואף הם מוזמנים להביע את דעתם המלומדה והנחשבת בנושא זה. 

 

קישורים

מרים טוקאן בויקיפדיה אנגלית – שם מתברר, הרבה יותר פתוחים לערכים בנושאים שונים….

30 תגובות »

  • איתמר כתב:

    המתנגדים לערך על שמה רוצים כנראה להתעלם מקיומה. הם לא יצליחו למחוק את שמה, גם אם ינסו בכוח. יש לה חשיבות רבה גם אם לא זכתה ב"כוכב נולד" משום שהיא הוכיחה שוב את דו פרצופיותם של רבים בחברה הישראלית. הם מוכנים לקבל זמרת ערבייה, אבל רק כקישוט או גימיק. לא יותר מכך. ברור שגם להפקה יש חלק בכך

  • שלומית כתב:

    הם יכולים למחוק את שמה די בקלות ועל כך מתקיימת ההצבעה.

  • גילי כתב:

    ויקיפדיה היא מכשיר גחמתי, פגום, ומשתנה ללא הרף. חשוב לך לכתוב על מרים טוקאן? תכתבי כאן ברשימות. אף אחד לא יוכל למחוק את מה שכתבת, וזה יופיע יופי יופי מבמנועי החיפוש ברשת. את יכולה אפילו להעתיק מילה במילה את כל מה שכתוב בויקיפדיה, עם הקישורים.

    הכללתו או אי הכללתו של אדם מסויים בויקיפדיה אינה מעידה על חשיבתו, וגם לא על יחסה של החברה הישראלית כלפיו. היא מעידה בעיקר על תחומי העניין ועל הגחמות הספציפיות של עורכי ויקיפדיה ברגע נתון. מן הסתם הם החליטו שהם לא רוצים לכתוב אלא על הפיינליסטים כדי שלא יצטרכו להתמודד עם גל גדול של כתבות דלות תוכן פרי מקדלת של מעריצות בנות עשרה. נכון שיש דברים טיפשיים יותר בויקיפדיה, ונכון גם שמחר הם יכולים לשנות את דעתם. אבל, כאמור, אין טעם להתרגש מזה.

    אגב, עד כמה שאני מכירה את ויקיפדיה, הנפשות הפועלות לא יראו בעין יפה את העובדה שאת מנסה לגייס כאן תמיכה חד פעמית של אנשים שאינם מעורבים או מחוייבים לפרוייקט ויקיפדיה.

    כאמור: אם יקר העניין לליבך, את בכלל לא צריכה את ויקיפדיה. יש לך בית פה ברשימות. את יכולה גם להזמין תוספות ותיקונים מהקוראים. אם תגיעי לתוצאה מקיפה, מעניינת וכתובה היטב, הרי שעשית את שלך.

  • אורית כתב:

    רק משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הם בעלי זכות הצבעה.

  • שלומית כתב:

    למרות מאבקים מייגעים ושיחות אין קץ שהיו לי בויקיפדיה על ערכים שהוספתי כגון "תנועת אחותי", "ממזרח שמש" ו"הדרה", לא הרמתי ידיים ולא ויתרתי כי אנציקלופדיה חופשית צריכה לתת ביטוי לערכים אלו.

    לא התעלמתי גם מהעובדה שבתחילה אתר ויקיפדיה פנה אלי בלשון זכר מדירה ובלתי מכבדת. ואכן, למרות שרבות לא האמינו שהדבר אפשרי נערכו בסופו של דבר נערכו שינויים לשוניים באתר, (ראי, "המקום שיש לנו בלשון" http://www.notes.co.il/lir/34978.asp).

    למעשה אני מתכננת להמשיך ולפעול בנושא ויקיפדיה, כי אני רוצה שכותבות וכותבים בעלי סדר יום חברתי יפעלו בויקיפדיה שהינה, בניגוד לרשימות, מקום ציבורי שאמור גם להיות דמוקרטי.

  • שלומית כתב:

    הפניה הקודמת הייתה כמובן לגילי.

    לגבי זכות ההצבעה זה עוד חוק שעבר לאחרונה בויקיפדיה אשר מגביל את האופי הדמוקרטי של המקום. לפני כן מספיקות היו 100 עריכות ללא הגבלת זמן.

    בכל מקרה, בראש דף ההצבעה יש מקום להבעת דעה, וזו אכן נלקחת בחשבון.

  • עמנואל כתב:

    אם את רוצה לגייס את האנשים, תגייסי אותם לכתוב (בימים הקרובים ממש) ערך כזה שיספיק להוכיח בעצמו את חשיבותו ולא יהיה צורך בהסברים בדף ההצבעה.

    כי מצב הערך כרגע לא מספיק לשם כך.

  • שלומית כתב:

    לכל היותר להזמין.

    לידיעתך, לעובדת היותו של הערך קצר אין קשר לבקשה למחוק אותו: ערכים רבים בויקי מתחילים כקצרמרים ומתרחבים עם הזמן.

  • סתם אחת כתב:

    אני תומכת מאוד בדעתך וכן מסכימה בקשר לחשיבות שאת מייחסת לויקיפדיה. זה נראה לי לא לעניין לחסום פרסום של ערכים שיש דעה אינטיליגנטית ומנומקת להשאיר, גם אם לא מסכימים על חשיבותם. לצערי אינני יכולה להצביע אבל אני מקווה שלעורכים אכפת מה ציבור הקוראים שלהם חושב.

  • עמית כתב:

    מעולם לא שמעתי על מרים טוקאן עד לפני כמה דקות. וגם עכשיו לא ברור לי מי זו, פרט לעובדה שהיא קשורה לכוכב נולד – כנראה מתחרה.
    אני תוהה אם לאותה מרים יש ערך תרבותי מעבר להופעה דרמטית כזו או אחרת בתוכנית טלויזיה, והאם מישהו יזכור אותה בעוד 2 עונות (מישהו למשל זוכר את ההיא, שגם אמא שלה שרה בכוכב נולד, ובסוף לא הגיעה לגמר? בכלל מעניין מישהו איפה היא היום? יש לה היום ערך תרבותי כלשהו?

    אני לא מכיר את האנשים שעומדים מאחורי וויקיפדיה. אני חובב גדול של הפרוייקט ומאמין גדול של השיטה. אני לא חושב שצריך למחוק ערכים בכלל, ואם כן – אז השיטה הדמוקרטית של הצבעה היא בוודאי לא הדרך. לדעתי כל הרעיון של תוכן שיתופי הוא ה"ארגון לפי שימוש" שלו. תגובות יוצרות תוכן. עריכה יוצרת תוכן, תנועה באתר יוצרת תוכן.
    אני לא חושב שוויקיפדיה צריך ליפול לרשת ההצבעות בסמס.
    למעשה, הטכנולוגיה כבר שם: אם ערך נכתב ואף אחד לא ערך אותו ולא נכנס אליו פרק שמן מסויים אז הוא יכול להפוך להיות מועמד למחיקה טבעי ולהיות מסומן ככה. אם אף אחד לא ייכנס ל"הציל" אותו במשך פרק זמן נוסף – אפשר למחוק אותו.
    לא צריך להצביע
    לא צריך לשאול אף אחד. תוכנה אוטומטית קטנה שמוחקת ערכים שאין להם עניין לאף אחד.

  • יוסי כתב:

    ויקיפדיה=ויקיפראבדה!!!

  • תמי כתב:

    תוכלי לתת לי הנחיות יותר מדויקות?
    מעלה שאלות מענינות הפוסט שלך. האם על כל דבר ראוי לכתוב ערך והאם אין בכך סכנה של קרדום לחפור בו בידי קבוצות בעלי אינטרס.
    כמובן שבמקרה טוקאן דעתי כדעתך.

  • שלומית כתב:

    תמי, תודה רבה על השאלה. כדי להביע דעה
    נכנסים לקישור המופיע ברשימה תחת הכותרת "מועמדים להצבעה" או,
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA_%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A7%D7%94/:%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%95%D7%A7%D7%90%D7%9F

    לוחצים על לשונית עריכה המופיעה בראש הדף ומגלגלים את הדף מטה. בתחתית הדף נפתח חלון עריכה פנימי שבראשו סרגל כלים ומשמאלו סרגל גלילה. מופיעים בו הדיונים המתקיימים בעד ונגד המחיקה, וכן ההצבעה עצמה. ניתן להשיב שם על הטענות השונות. ולטעון טענות חדשות.
    מציבים את הסמן במקום בו רוצים להגיב. כדי להזיח את הטקסט פנימה יש להשתמש בנקודתיים. כל נקודתיים מזיחים את הטקסט פנימה יותר. :::
    ניתן לפתוח דיון חדש וליצור כותרת על ידי האייקון של ה A בסרגל.
    כדי לשמור את הדברים יש לתת להם שם בשדה של התקציר וללחוץ על "תצוגה מקדימה" כדי לוודא שזה יצא בסדר. לאחר מכן לשמור.
    בהצלחה!

  • תמי כתב:

    הוספתי את דעתי, אם כי לא ציינתי שם כי חשבתי שלפני הפרסום אני אשאל על כך באיזה שדה נפרד.

  • שלומית כתב:

    בכיף. לגבי השם, זה נראה לי חשוב – אפשר תמיד לחזור ולהוסיף…

    אגב, אני ממליצה בחום על הרשמה לאתר ויקיפדיה, כך המערכת מזהה אותך ויש כל מני פטנטים לחתימה מהירה של השם (~~~~)

  • מגיבים כתב:

    היא לא גימיק, אבל בין העובדה שהיא לא גימיק לבין העובדה שהיא משעממת , המרחק מתקצר.

  • יסמין כתב:

    הצבעות המחיקה על אנג'לינה פארס ואמירה אל הייב.

  • אדרעי מרסלה כתב:

    אהלן שלומית
    קראתי את הערך ומצאתי שייש מקום להשאיר, מהסיבות הבאות
    מרים טוקאן פורצת דרך למגזר הנשי הערבי ניחנה באומץ בכך ששרה שירים עיבריים ולא נרתעה שרה בפעם הראשונה בתוכנית כוכב נולד בערבית,
    פתחה את הדלת לבאים אחריה (מהמגזר הערבי) להופיע במסגרת כוכב נולד,מרים טוקאן הגיעה למקום מכובד וזו הייתה הצצה מעניינת לאחרת הגרה בקירבנו

    לצערי אין לי אפשרות להצביע
    עקב ההגבלות של ויקיפדיה
    בהצלחה בהמשך
    בהצלחה

  • צ'ומפי כתב:

    הנקודה היא שויקיפידה אמורה להיות אנציקלופידה חופשית וכו', אבל בפועל , כנראה
    בגלל מנגנון של העדפת חברים, זה לא בדיוק המצב.

    אני לא זוכר מה השם המקצועי של
    זה, אבל זה מגנון של העדפה תרבותית בו מי שהוא בעל העדפה אחת שורד ו"מקודם"
    (לדוגמה הערכים שלו מומלצים) ומי שלא כזה נרדף , נחסם וכו'.

    התוצאה היא שויקיפידיה היא (בדרך כלל
    ובאופן התסברותי) מעוז השמרנות. לדוגמה ערכים ימניים ושמרניים מטופחים ונשמרים (גם אם הם מוטים מאוד),
    ערכים וכותבים חשובים לשמאל נרדפים, נמחקים וכו'. (את יכולה לראות לדגומה הקרבות סביב
    טלי פחימה, בלעין ועוד).

    ה"נייטרליות" של ויקיפידה היא ברובה שמרנות (כלומר ניפנפוף סלקטיבי בנושא
    הנייטרליות בערכים שמאליים (דוגמה אחרונה – מחיקת קטגוריה של פעילי זכויות אדם)
    ו"התעלמות" מאותם נימוקים של נייטרליות בערכים חשובים לימין \ לגישה
    השמרנית (לדוגמה קיימת הקטגוריה יהדות ויהודים למרות שהיא סובלת מאותן בעיות של
    חוסר בהגדרה נייטרלית ומקובלת על הכל).

    את כל זה קשה לויקיפידים וותיקים להגיד בבלוג שלך או באופן פומבי היות וזה יכול
    להניב סנקציות רשמיות (אם זה נאמר בויקיפדיה) או סתם התייחסות בלתי נעימה,
    (אם זה נאמר מחוץ לה באופן פומבי)

  • צ'ומפי כתב:

    שמאלנים מהגגים בבלוגים
    הימין סתם כותב אינציקלופדיה

    ולעניין מעניין באותו עניין – אחוז הערבים בויקיפדיה העברית הוא אפסי – בין אם זה בגלל חוסר רצון למעורבות בפרוייקט בעברית מצד הערבים, מחסור בזמן בגלל עוני, או בגלל נטיות פרו ציוניות, פרו יהודיות, פרו ימניות ברורות של השלוחה
    העברית של הויקיפדיה

    (להגנתם אפשר להגיד שיש טענות שהויקיפדיה הערבית היא פרו ערבית)

    🙁

  • תנין כתב:

    השמאל מועדף הרבה יותר מהימין בוויקיפדיה! לשמאל מותר הכל בעוד שלימין אסור להביע שום דעה.
    חפוש בגוגל על "חיים בן פסח" וראה את נפלאות הוויקיפדיה.

  • עידו הרטוגזון כתב:

    שלום שלומית,
    אנא חזרי אלי דרך האתר שלי ברשימות וכתבי לי שם את האימייל או טלפון שלך.
    אני עורך כרגע כתבה באתר נענע10 על המצב בוויקיפדיה העברית והייתי שמח לשמוע את דעתך בנושא.
    תודה,
    עידו הרטוגזון

  • יחסיות האמת כתב:

    לדעתי גם צו'מפי וגם תנין צודקים, כלומר קהילת הוויקיפדים לא הפגינה מספיק סובלנות כלפי עמדות קוטביות, הן מימין והן משמאל.

  • דניאלה כתב:

    עם כל אהבתי למרים והכבוד הגדול שאני רוחשת .לה , ניראה לי שעדיין מוקדם להקדיש לה ערך.
    על מה ולמה?
    אני גם לא חושבת שהשתתפותה בתכנית פרצה או תפרוץ בעתיד דרך למבצעים ערביים בתכנית.
    היא אחת ויחידה והשתתפה בתכנית בזכות כשרונה ולחלוטין לא בזכות או למרות היותה ערבייה.
    נמתין ניראה לאן תתפתח הבחורה המוכשרת הזו, אם תבחר להמשיך וחעסוק במוזיקה .

  • שלום ליר כתב:

    עזבי אותך שלומית חלאס עם השטויות שלך

  • דוד שי כתב:

    מביך לגלות שהופעה בתוכנית בידור היא "היסטוריה במפה הטלוויזיונית הישראלית של הפריים טיים". זהו? אין מילים פחות מפוצצות? אם מרים טוקאן היא "היסטוריה", צביקה הדר הוא כנראה "שר ההיסטוריה", אם לא למעלה מזה.

    מביך עוד יותר לגלות שמי שהולכת לכתוב ערך באנציקלופדיה על מרים טוקאן, אינה שמה לב לחסרונו של הערך פדואה טוקאן. נכון, היא לא הופיעה בערוץ 2, אבל אם מדברים על "היסטוריה", ראוי לדבר עליה הרבה לפני שמדברים על מרים טוקאן.

    מחיקת הערך על מרים טוקאן אינה מקדמת אותנו לכתיבת הערך על פדואה טוקאן, אבל היא מסר ברור של קהילת ויקיפדיה על סדרי העדיפויות שלה.

  • שלומית כתב:

    שהערך נמחק. וגם ההקשר לטוקאן המשוררת, (שאעשה מאמץ, בלי קשר, להוסיף עליה ערך). כאילו שאין מספיק מקום לכולן. ויש צורך שמישהו יגן על "סדר העדיפיות".

  • גרידג' כתב:

    שלומית, ודאי שיש צורך להגן על סדר העדיפויות. ראי:

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:Odedee/%D7%9C%D7%90_%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C_%D7%95%D7%9C%D7%90_%D7%A9%D7%95%D7%AA%D7%94%3F

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:Odedee/%D7%9C%D7%90%D7%9F_%D7%9E%D7%9B%D7%90%D7%9F%3F

    גילוי נאות: אני העליתי את הערך על אודות טוקאן להצבעת מחיקה.

    אגב. עדיין אין ערך על אודות פדואה טוקאן.

  • שלומית כתב:

    או השקפת עולם? הנה אחד הערכים שבראש סדר העדיפויות של ויקי, עם מאות עורכים וסוגיות כגון האם להוסיף תמונה ושל מי.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%AA

  • גרידג' כתב:

    אם יש סדר עדיפויות בוויקיפדיה (ורשמית אין), בראשו תמצאי ערכים דוגמת: 'ישראל', 'ירושלים', 'מלחמת העולם השנייה' וכדומה. הערך 'כוסית', שנכתב על ידי אדם נכבד שחולק איתך את אותה השקפת עולם חברתית (אני אומר זאת מתוקף היכרותי עם שניכם), הוא בוודאי לא בראש סדר העדיפויות בוויקיפדיה. את טועה כאשר את כותבת שמאות עורכים ערכו את הערך – ערכו אותו כ-30 ויקיפדים בלבד (כולל אותך), וזהו לא מספר יוצא דופן, בוודאי לא עבור ערך שהיה במרכזה של סערה קטנה. הסוגיה בדבר צירוף תמונה של אישה הועלתה בידי ויקיפד אחד בלבד, אשר בקשתו לצרף תמונה לא צלחה. לעצם העניין: מדובר בערך אנציקלופדי למהדרין, אשר עוסק במילת סלנג נפוצה בשפה העברית, תוך הבאת תולדות המילה, השימוש הנעשה בה, המחלוקת סביב השימוש במילה, יחס המילונים למילה וכדומה. ערך שאפשר להתגאות בו.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.