ראשי » חברה ודעת

צבר ג[ע]דיש – מראה ישראלית

19 בנובמבר 2008 | | 22 תגובות | מאת

הראיון הקצרצר עם צבר גביש בסיום תכנית ההדחה של תכנית "האח הגדול" היום (18/11/08), טמן בחובו גילוי מרתק בשולפו את סבו המרוקאי של צבר ממעמקי הארון בו הוסתר.

 

כנראה שמשהו בתוכנית הכל כך פופולרית הזאת, הרבה בזכות קסמם של צמד האב והבת, הבובליל והבובלילה, הצליח בכל זאת להזיז משהו במרקם החברה הישראלית, עד כי משהו שקוראים לו צבר – כמה סמלי – מבין, כפי שועלה מהראיון איתו, שרצוי להיות יותר ער, ושסבא מרוקאי שעלה לארץ בגיל 14 הוא משהו שיש להתגאות בו.

 

ההתחלה – עת הוצגו הדמויות – לפני אי אלו חודשים ניבאה אחרת; ארז טל המחייך בסרקסזם לא מוסתר בהציגו את 'הדורבן', אסף עזר לצידו המדגיש את המילה מרוקני… – אבל מי סופר את הפעמים שארז צחק ולגלג בעזרתה האדיבה של "לימור" על סמלי המזרחיות.

מי ציפה שבנוסף ל'ווחש', 'פרחה', 'כמו חיה' ו'רעים', שהופיעו כרגיל, יצוף לפתע ה'פרידמן' כמושג עם כמה הדגמות מרתקות למה זה אומר בדיוק.

 

 

 

22 תגובות »

  • אחד פה כתב:

    כבר בערך 15 שנה, בלי הגזמה, בקרב כל מכריי, אין מישהו אשכנזי שיש לו קרוב מזרחי, שלא ישוויץ בזה. בטח אם זה סבא.
    שום קשר לתוכנית המטומטמת הזאת, ששקולה לקיא שנפלט על-ידי הטלוויזיה. וכן, גם אני מוצא את עצמי נרטב מן הקיא הזה מדי פעם.

    ולגביי "הרבה בזכות קסמם של צמד האב והבת, הבובליל והבובלילה," אני פשוט לא מאמין שאת כותבת את זה ברצינות. האיש הוא חיית קרקס במופע של הזכיינית שמשדרת את הדבר הזה. האם את מודעת לוידוי המדובר האחרון שלו, למשל, שצונזר והוחבא על ידי קשת?

  • שלומית כתב:

    כדי שמשהו יהיה "תכנית מטומטמת" הוא צריך נרטיב תפור מראש, וזה לא בדיוק המקרה בריאליטי. מוטיב החכמה, או הטמטום הוא של הצופים ביכולתם לפרש את המציאות הנגללת למול עיניהם כל רגע.
    לא ראיתי את הוידוי, קראתי עליו בהארץ – שהתגייס להביא את העניין, אין די בכך כדי לשפוט ולהבין על מה בדיוק מדובר.

    האופן שבו אתה בוחר להגדיר את יוסי כ"חיית קרקס" יכול לרמז על מדד גבוה של גזענות אצלך.

  • אחת כאן כתב:

    המשוויצים בקרובים המזרחים שלהם מזכירים לי את
    some of my best friends are Jews…
    ודי לחכימא ברמיזא
    ודי לחכימא
    ודי!

  • פרידמנית משני הצדדים כתב:

    גדולה, ונגרמת בין השאר בגלל המוסיקה שמוצמדת לו בעריכה, שהופכה כל מה שהוא עושה לבדיחה.
    אני תוהה אם היו מצמידים לו את המוסיקה הדבילים כשסיםר לכל דיירי הבית איך, בעקבות התערבות, הביא בחורה הביתה, שכב איתה ליד כל חבריו, ואז, למרות סירובה ומחאותיה, שאל מי הבא בתור, האם גם הסיפור הזה היה הופך לחביב ומצחיק.
    האם כשהיו מצמידים את המוסיקה הקלילה למלים שלו כשגרם ללאון לבכות באמצעות צעקות וקללות, זה היה חביב ו'אמיתי'. יוסי בובליל הוא אדם אלים, חסר כבוד, גזען, משפיל, שוביניסט, ואני חושבת שכל אישה צריכה להוקיע אותו, בלי שום קשר למוצאה העדתי.
    השנאה, וזו לא ביקורת, זו שנאה נטו, הופנתה בתוכנית ע"י בובליל וביתו אל עבר האשכנזים. פרידמנים מתים הוא הכינוי המדוייק
    . וכנראה שפרידמנים מתים מתייחס לאנשים חושבים ואינטיליגנטים שלא מקבלים בטוב השפלות, עלבונות ושנאה.
    אם ככה, אני לוקחת על עצמי את התואר בגאווה יתרה.

  • עוד אחד כתב:

    הדיווח על מעללי בובליל האב בהארץ היה די נאמן למקור (שאת יכולה בקלות לראות ביוטיוב), ובמקומך, כפנימיניסטית לוחמת, לא הייתי נעזר בדוגמאות כאלו. תידרשי לסלאלום לוגי מורכב ומופרך כדי להסביר ש"לא לכך התכוון המשורר", ו"דבריו הוצאו מהקשרם" וכיו"ב.

  • אחד פה כתב:

    אני לא מאמין שאת טפשה מספיק כדי לחשוב שב"ריאליטי" הזה אין נרטיב תפור עד הפיפס האחרון. באמת שלא, כלומר, אני באמת לא חושב שאת עד כדי כך טפשה. אני פשוט חושב שאת בוחרת לא לראות את זה כך, משום מה, וזה מתמיה. זאת תוכנית טלוויזיה מטומטמת לגמרי, והרבה מאוד אנשים אינטליגנטיים וציניים עד אימה עובדים קשה מאוד על הנרטיב שלה.
    וגם – אין שום גזענות במה שאמרתי על בובליל, חיית הקרקס של קשת. היו גם לא מעט חיות קרקס פולניות למהדרין בתוכניות ריאליטי.

    לאחת כאן, השורש ט.מ.ט.מ כבר מופיע בתגובה הזאת שלי, אז לא אחזור עליו שוב. למרותך שזה מתבקש בקשר אליך.
    את ברצינות חושבת שהשווצה בגנים מזרחיים דומה לאותה התפארות מבחילה ב"חברים יהודים"? איזה סמים את לוקחת?

  • שלומית כתב:

    כמה שאתה לא עורך ריאליטי, העובדה שהדמויות מדברות את עצמן, ויש את האפשרות לצפות בהן ממצלמות שונות 24 שעות ביממה מאפשרת לך ללמוד מהן משהו.

    במקרה של תכנית "האח הגדול" ניתן ללמוד לא מעט על דינמיקות קבוצתיות ויחסי כוחות חברתיים. גם המקומות בהן ברורה התערבות ההפקה יכולות ללמד משהו על האופן שבו אנשי ההפקה תופסים את המציאות.

    השאלה היא אם אתה מוכן ללמוד ולראות משהו חדש, או שהנך סבור שאתה כבר יודע הכל.

    צפיה בצבר שבוע לאחר ההדחה, מרמזת שיתכן ולמד משהו מתוך צפיה בפרקים בהם השתתף. אולי מתוך השוואה בין הדרך בה הוא בחר להגדיר את המציאות כמגרש משחקים בין טובים ורעים, חכמים וטפשים, לבין הגדרתם של האחרים את המציאות. בין הבחירה שלו להיוותר בונקר מבוצר, במסכת הילד הטוב, לבין יכולתם של אחרים להביא את עצמם כפי שהם – על הטוב ועל הרע – למשחק.

  • תא כתב:

    ולפרידמנית – ראיתי את הקטע של הסיפור ביוטיוב, ואת יכולה להשמיט את המשפט "למרות סירובה ומחאותיה". לפי סיפורו של בובליל הבחורה לא סירבה ולא הביעה מחאות לפני שהוא קרא ל"בא בתור". היא פשוט התלבשה ויצאה במהירות מהדירה מיד אחרי ששמעה אותו קורא לבא בתור. התיאור של בובליל נשמע רע מספיק, אין צורך "לקשט" ולהגזים אותו עוד יותר (כדי לעשות את זה יותר דומה ל"אונס מובהק" ולוודא שכולם קלטו שהוא חרא של בנאדם?). אם מספרים, עדיף להיצמד לסיפור.

  • אסתי כתב:

    כי אני לא רואה את התכנית.
    כלומר לא נכון שאני לא רואה. ראיתי. פעם אחת. שבת. 10 דקות. לצורך כתיבת איזו ביקורת. שעמם אותי עד מוות, וכל ההסברים המלומדים על אנתרופולוגיה בשידור חי לא שכנעו אותי שזה מעניין.

    מה שכן, קראתי את תמליל הוידוי המרגש כה, של אותו בובליל מדובר "גיבור התרבות" המצויין והסמל לחיקוי, ומודה שעד עכשיו אני מצומררת.
    מהאיש ומשנתו. משיתוף הפעולה, או לפחות מאי הוקעתו על ידי הקהל, הרשות השניה, ערוץ 2 ושותפיו לוילה. וגם מהתגובה המסתייגת היחידה של אותה שפרה שרק ציינה שכדאי שלא יחזור על הסיפור כי הוא לא מחמיא לו כדבריה.

    לא יודעת מה יותר מחריד בכל הקטע, אבל זה מחזיר אותי למסקנה המצערת שכל תופעה של דיקטטורה, פאשיזם קיצוני וכו' אינה כל כך באשמתו של הרודן מטרוף ככל שיהיה, אלא "בזכותם" של כל האנשים "הטובים והמהוגנים" שמשתפים איתו פעולה. כל אחד מסיבותיו הוא.
    כנ"ל מקרה הבובליל ושום דבר לא ישכנע אותי אחרת.

    אגב, ממש לא משנה מאיזו עדה יגיע הבובליל התורן ומאילו עדות מגיעים משתפי הפעולה.

  • איריס ח. כתב:

    אפילו עשר דקות לא ראיתי, אבל לא צריך לראות בשביל להבין מה קורה כאן ברמה החברתית ששלומית מדברת עליה.
    ברור שהבן אדם הוא לא מישהו ששווה ללמוד ממנו, אבל חשוב כן להבין איך הוא הגיע לשם: הרי בחרו אותו על תקן ה"ערס" ואת ביתו על תקן ה"פריחה" כמו שבחרו את צבר גדיש על תקן ה"צבר". היום קוראים לזה ריאליטי ופעם זה היה הפנאל של דן שילון: אשכנזי, קוקסינל, מזרחי, דוגמנית, ש"סניק חוזר בתשובה וזמרת רוק מתפרעת חוזרת בשאלה מהמגזר החרדי. כל אחד בא לתת את הקטע שלו, ולפעמים יש דברים שיוצאים משליטה, שאותם לא תכננו המפיקים (כמו היציאה של עינב בובליל על הפרידמנים): המפיקים רצו שכל דמות תאכלס את המשבצת שהם יעדו לה, אבל מדובר בפריחה אמיתית כנראה (חוצפנית, עם אלוהים ובלי עכבות). ואלו הדברים המעניינים: איך זה נראה כשהדברים יוצאים משליטה. זה כמו לנסות ולהגיע לתת מודע דרך פליטות פה.
    לכן גם מעניין מה שיצא מבובליל בענין הוידוי. אם היו מביאים ערס אשכנזי, גם היו יוצאים דברים כאלו (הרי מי נוסע לטיולי מין בתאילנד? רק מזרחים? אנחנו יודעים שלא). אבל הם בחרו בערס מזרחי (שזה בעצם ערס בישראל).
    ואם ככה, כן חשוב לראות מי המפיקים והמנהלים ומה האג'נדה שלהם ואת מי הם בוחרים.
    זה כמו שתסתכלי על זונה, תגידי שהיא זונה מרוטה ולא תסתכלי על הסרסור שמאחוריה ועל תעשיית הפורנוגרפיה והמין שמאחוריה. לא חוכמה ללכת על הקטנים (וזה גם טריוויאלי: ברור שהוא לא דמות להזדהות, ואני בטח לא צריכה לספר את זה לשלומית…). החוכמה היא ללכת אל הגדולים שמארגנים להמון את ההצגה הזו. למה הם מארגנים דווקא אותה? ולמה הם מלהקים דווקא ככה?

  • אסתי כתב:

    כנראה שלא קראת מה כתבתי וחבל.
    אמרתי שהבובליל הוא בהמה גסה, אלימה, ומסוכנת לא משנה מאיזו עדה הוא מגיע
    אבל, הוא לא הבעיה אלא כל אלו שסביבו : הקהל, ערוץ 2, המפיקים, כולנו וכו'

    מה שכן, זה נחמד להפוך כל דבר שוב למלחמת עדות ולצעוק פער עדתי ושוב דופקים את השחורים.
    מה הקשר?
    בירה נשר.

  • יעל כתב:

    שהנוסחא שמפיקי התוכנית ניסו להשתמש בה חזרה אליהם כמו בומרנג ונשכה אותם בישבן?
    (האמת היא שהיא לא נשכה אותם בישבן אלא את כל הפרידמנים בבית, שאפילו לא ידעו שהם כאלה, ולא שיערו שהם נמצאים במרכזו של שיח ציבורי ענף על בובלילים נגד פרידמנים).

    צבר לא הזכיר את הסבא המרוקאי, בדיוק כמו שאינה לא מזכירה את הסבא הרוסי, או כל אחד אחר בתוכנית שלא טורח לפרט את עץ השורשים שלו.

    אני משערת שבתוך הבית הוא בכלל לא חשב שזה רלוונטי, ולכן לא אמר דבר. לא כי הוא חשב שזה יפגע בו והבין כשיצא החוצה שזה דווקא יתן לו נקודות זכות.

    הייתי מצפה ממך דווקא למתוח ביקורת על כך שיוסי בובליל מוכתר על ידי ההמונים כדי לייצג את עדות המזרח (מקשת וקברניטי ערוץ 2 אני כבר מזמן לא מצפה לכלום).

    אבל העובדה שהאיש הזה , שלא מייצג דבר מלבד את עצמו, נהיה פתאום הפרצוף של המזרחים- אותו חלק גדול מהם "מאמצים בחום", לא מעיד שום דבר טוב, לא על המלך בובליל, ולא על אלה שמנפנפים בו בגאווה.

    וכן, סיפור ה"כמעט אונס קבוצתי" מזעזע בכל קנה מידה שהוא. גם אם לא מדובר במשהו שנכנס לגדרי עבירה פלילית, גם אם לא מדובר במשהו שהתממש, עדיין- אדם ששוכב עם בחורה, ומודיע לה בסיום הסקס שעכשיו הוא מתכוון לקרוא לחברים שלו שיכנסו לחדר אחד אחד- הוא חיית אדם., בלי קשר לעדה, ואבוי לכולנו שכל מיני אנשים שהיה נורא דחוף להם להתגאות במזרחיות שלהם, מעדיפים להתעלם מפרט המידע המזוויע הזה (במקרה הטוב) או להתייחס בביטול לאירוע הזה (במקרה הרע) ולו רק שלא יצטרכו להודות שהמלך שהם המליכו הוא עירום.

    אם זה הפרצוף של המזרחיים (לא של בובליל אלא של כל התומכים בו) אז אוי ואבוי לכולנו.

  • איריס ח. כתב:

    כנראה לא הסברתי את עצמי טוב: לדעתי מאוד משנה מאיפה הוא בא, כיוון שהופעתו באה לחזק את הסטריאוטיפ של הערס.
    אם היו לוקחים יהודי לתפקיד בתכנית ריאליטי, ובוחרים אחד שנראה ומתנהג כמו הסטריאוטיפ האנטישמי, האם היית אומרת אז שזה לא משנה לאיזו קבוצה הוא שייך? אסור להיות חמדן, רמאי, בטלן וכל שאר הדעות הקדומות על יהודים, לא משנה מאיזו קבוצה הם באים. בטח שאסור. אבל אסור גם לחזק דעות קדומות (ויכול להיות שעושים את זה גם על נשים שם, לא יודעת)
    בקיצור:
    אם לא היה משנה מאיזו עדה הוא מגיע, אז לא היו בוחרים אחד שקוראים לו בובליל והוא מתנהג כמו ערס. אז כשמתאים מתייחסים לעדה וכשזה לא מתאים, פתאום מתעלמים ממנה ועושים מזה פסטיבל עדות ישראל.
    לא אני עשיתי מזה מלחמת עדות וגם לא שלומית: וזה גם לא נחמד בכלל אם את תושבת קרית גת עם צו פינוי מהבית. וגם לא נחמד בכלל להעלות את הנושא, שהרי הוא לא בדיוק בקונצנזוס ובטח לא ב"רשימות".
    מי שהעלתה את הסיפור הפעם הזו היא עינב בובליל ומי שהגיבו לא באדישות הם הרבה אנשים בישראל. ממה שאני קוראת ה"פרידמנים" די תפס… השאלה היא האם זה אומר משהו על החברה הישראלית או לא. ואם כן, מה זה אומר.

  • אסתי כתב:

    האיש חלאה.
    וכל לוליינות מילולית שתעשי לא תכסה על העניין. עכשיו, מה את באה להגיד? שאשמת ההפקה על כך שהיא בחרה אותו בגלל שהוא חלאה?
    אוקיי, בואי נסכם שההפקה אשמה כי בחרה אותו בגלל שהוא חלאה, נו?

    ומה עם איזו התנערות קטנה מכל עובדת היותו שם ושימושו כסמל לכל המזרחיים? ?

    אבל מה שאני מבינה מדברייך שבכל מקרה כולנו (כל אלו שרחמנא ליצלן לא הגיעו מכיוון מזרח והם שומו שמיים אשכנזים) אשמים בכך שהחלאה – חלאה?

    הגיון עקום לגמרי חייבת לציין.

  • איריס ח. כתב:

    איך הבנת מדברי שמי שהוא אשכנזי אשם בכך שהחלאה הוא חלאה? רק לך פתרונים.
    לא האשמתי אותך בכלום: כתבתי אלייך באופן אישי ולא לשום "כולנו", ואם לקחת על עצמך איזו שהיא אשמה, זה את לקחת ורק את יכולה להחליט מה לעשות עם זה, כיוון שההגיון העקום כולו שלך הוא.
    מה שאת עושה, זה מה שמראיין טיפוסי בתקשורת הישראלית עושה כשהוא מראיין פלסטיני: קודם הוא מבקש ממנו שיגיש לו תעודת כשרות בצורת "גינוי של הפיגועים" ואחר כך הוא מוכן לדבר איתו.
    זה מה שביקשת משלומית, והיא לא נתנה לך, וגם לא לאחרים.
    אני לא צריכה להתנער מבובליל, כי הוא לא סמל בשבילי. באותה מידה אני לא מבקשת ממך שתתנערי מטומי לפיד הגזען, שהוא סמל להרבה אשכנזים.
    יש כל כך הרבה הנחות מוקדמות ומוטעות בתגובה שלך, שאני באמת לא מבינה מאיפה לקחת אותן.
    (למשל, שלהיות אשכנזי זה דבר שלילי. תשאלי את אמא שלך איזה שם משפחה היה כתוב על הדלת בשנונית 55)

  • יובל המבולבל כתב:

    טוב מראה עיניים מקשקשת ברשת

  • אסתי כתב:

    כאילו דה?

  • איריס ח. כתב:

    אחרת כנראה התבלבלתי.
    אני גם לא מבינה מה זה "כאילו דה". אחרי שש וחצי שנים מחוץ לישראל, יש לי רק עברית שנכונה לאז…

  • אסתי כתב:

    את הבת של אסתר ויהודה חפץ?

    שאני עשיתי עליך ביביסיטר בילדותי הרחוקה והמאושרת כה?

  • איריס ח. כתב:

    אופס, רק עכשיו ראיתי את ההודעה,
    זאת אני: וזה מה שיצא…
    אבל לא הייתי מפילה את האחריות על אף אחד מכם (גם לא על אחיך כמובן, שהתלונן בפני אמא שלי על האוכל שאני מקבלת…)

  • עידו גור אריה כתב:

    בכול פורום שמדברים על המזרחים אפשר לראות אותך כותבת כול מיני הודעות לא מתוחכמות ולמען האמת זה די נמאס. עוד דבר: אם את חושבת שבגלל שאת גרה בגרמניה את הפכת בן רגע למשכילה את טועה, היית ונשארת בורה.

  • מאיה כתב:

    יוסי בובליל, על שלל תכונותיו האישיות מעוררות הסלידה, העלה סוגיה חברתית שרירה וקיימת. הפער החברתי-כלכלי בין יוצאי מדינות ערב לבין יוצאי מזרח אירופה הוא אמיתי וקיים גם בקרב הדור השלישי (ויש ססטיסטיקות בנושא, זו לא "תחושה").
    העובדה שהסוגיה הזו משמשת להגחכתו של "המזרחי" בקאסט של התוכנית מעקרת את הדיון החברתי שיכול היה להתפתח בעקבותיו, שהרי כל מי שהיה מעלה אותה היה הופך עצמו ל"בובלילי" – מזרחי ועילג.זה די חכם, להגחיך ולמדר את המזרחים ולהפוך את הדיון הציבורי בנושא העדתי לבלתי-לגיטימי בו זמנית.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.