ראשי » חברה ודעת

מחאת קווי ההפרדה

29 באוגוסט 2009 | | 8 תגובות | מאת

על הכוח המבורך של הרשות השופטת להתנגד לגזענות חרדית כתבתי בטור "משרד החינוך נדרש לעשות שיעורי בית" שעסק בפסק הדין נגד אפליה גזענית בבית הספר "בית יעקב" בעמנואל.תופעה מטרידה נוספת במגזר זה היא ההתעקשות על קווי הפרדה סו קולד "למהדרין" בהם נשים נדרשות להדחק לסוף האוטובוס. והנה יוזמה מבורכת של התנועה ליהדות מתקדמת בשיתוף עם סיעות התעוררות-ירושלמים, מר"צ וארגון אל"ה כנגד קווי ההפרדה בין גברים לנשים בירושלים:

ביום ראשון, 30.8. בשעה 9:00 תצא נסיעתמבחן בקווי המהדרין בירושליםעל כל אוטובוס יעלו כ– 10 נוסעים ונוסעות שיעלו מקדימה וישבו יחדיו באוטובוס, על מנת למחות על ההפרדה ביןנשים וגברים באוטובוסים אלה.

הכוונה היא לנסיעה שקטה ולא אלימה שבה, בעצם העמידה (או הישיבה) המשותפת, תבואה מחאה על ההשפלה והפגיעה בשוויון הכרוכות בהפרדה כפויה בין נשים וגברים באוטובוסים,והתנגדות לכפיית נורמות קיצוניות של צניעות על המרחב הציבורי המשותף לכולנו, חרדים, דתיים וחילונים.נוסעי המחאה יענדו סרטים שיבחינו ויאחדו אותם במטרתם.

מפגש תדרוך מקדים יתקיים בשעה 8:00 בכיכר העירייה (כיכר ספרא). מי שרוצים לקחת חלק יכולים לפנות Einat@irac.org ולצרף מספר טלפון נייד.

ראו גם
רוזה פארקס במושב האחורי בדרך לבית שמש
 

8 תגובות »

  • רון סי כתב:

    ההפרדה בקוי המהדרין הוא אותה הפרדה שיש בבתי הכנסת. ההתערבות בהסדרי ההפרדה שנהוגים בקוי המהדרין כמוה כהתערבות בהפרדה שיש בבתי הכנסת. מישהו מעלה בדעתו לארגן הפגנת מחאה נגד ההפרדה בבית כנסת ע"י כניסה אליו וישיבה של גברים ונשים ביחד בו?
    גם במרחב הציבורי יש איים של מרחב פרטי, ומי שרוצה שיכבדו את המרחב הפרטי שלו, אף שהוא נטוע עמוק במרחב הציבורי, ראוי שיכבד קודם כל את המרחב הפרטי של הזולת. אם החילונים רוצים שהחרדים יימנעו מכפיה דתית במרחב החילוני, הם צריכים קודם כל לכבד את המרחב החרדי, וקוי המהדרין הם מרחב חרדי כזה.

  • yossi כתב:

    גם במרחב הציבורי יש אזור פרטי, נכון. אבל מי יקבע את גבולותיו? למה הפרדה רק באוטובוס אם אפשר גם בסופרמרקט? אם הפרדה – אז הפרדה מושלמת

  • רון סי כתב:

    זו הפרדה "באוטובוס שבו נוסעים בעיקר חרדים".
    אם זה יהיה בסופרמרקט (ויכול להיות), זה יהיה בסופרמרקט שבו קונים בעיקר חרדים.
    איים של מרחב פרטי נוצרים באופן טבעי ע"י ריכוזי אוכלוסיה בעלת אופי מסויים. אנשים מעדיפים לחיות בקרב הדומים להם, וכך נוצרות קבוצות, שבהן יש רוב גדול לאנשים בעלי מנטליות מסויימת. בשכונה חילונית גרים בעיקר חילונים, והם לא אוהבים שחרדים באים ומשנים להם את הסדרים בשכונה. והם צודקים. קבוצות כאלה זכאיות לאוטונומיה מבחינת קביעת אופי המרחב הפרטי שלהן.

  • רני כתב:

    הטיעון שלך היה נכון אם החרדים כגוף היו משחקים את המשקח בצורה הוגנת. אבל הם לא. שכונות חילוניות בירושלים נכבשות, תקציבים מוסטים, ילדים עוברים שטיפות מח בגני ילדים של החינוך התורני.
    קשה לשמור על מרחבים פרטיים רק למיעוט תוך נגיסה בזה של הרוב מתוקף התחשבותץ זה חייב להיות דו צדדי.
    אם קמפיינים של חרדים מופיעים במרכזי החילונות כדי שנשים לא ילבשו קצר אחרת יבולע להן – זו חדירה למרחב הפרטי. איפה עובר הקו של רק של חילונים? חילונים גרים במרחב הכללי ואילו חרדים וערבים ושאר מיעוטים גרים במרחב הפרטי?
    יש מרחבים חוצי גבולות והם שייכים נגיד לנשים ולזכותן בכלל.
    אל תפריע לנשות הבדואים לאבד את חלקי גופן בשל המסורת. או להירצח על כבוד משפחתן. זה מרחב פרטי.
    עכשיו צייר את הקו והחלט עבור אילו ערכים אתה מוכן להילחם עבור אחרים שנראה לך שהם מנוצלים. גם אם זה קורה בגינה הפרטית שלהם.

  • דני כתב:

    רון סי כופה עליכם דיון כוזב. גם לפי הדת היהודית אוטובוס אינו בית כנסת, ראיתם מזוזה באוטובוס?. כך גם באגד היום יוליכו שם חזירים ומחר זה יהיה בית כנסת. או שליד הנהג תהיה תמונת צלם. ייתכן בהחלט שמחר איזה רב יחליט שאוטובוס זה כמו בית כנסת וזה ייחיב משגיח בכל אוטו והכשרה לפסח ואחרי שנה זה יראה כפרקטיקה יהודית מדורות. אבל זו תהיה הוכחה לטענה שבישראל אחרי 1948 נוצרת יהדות חדשה שאין בינה לבין היהדות שבין שנת אפס לספירה נניח ועד היום בכל העולם ולא כלום והמרחק הולך וגובר. איזה יהודי במונסי או אנטוורפן או מנצסטר יגדיר אוטובוס כבית כנסת.

  • רני כתב:

    תודה דני. פקחת את עיני. הדיון תם.

  • רני כתב:

    תם מבחינתי כמובן. סליחה על הבוטות.

  • נדב כתב:

    כפי שציין בג"ץ (746/07) יש לחרדים זכות לקווים המכבדים את אמונותיהם, אבל וזה אבל חשוב, כל עוד כבוד האדם (גם החילוני) נשמר בתהליך, כלומר שהנשים אינן חשופות לאלימות לסוגיה, כל עוד יש אלטרנטיבה מקבילה (שני קווים במקביל) למעוניינים לנסוע ללא הפרדה וכל עוד הקו משולט בצורה ברורה כך שתנאי הנסיעה ברורים.

    בפועל, אין קווים מקבילים לציבור שאינו מעוניין בהפרדה. יש אלימות והשפלה כלפי נשים וגברים המתנדים להסדר. נהגי אגד מסייעים באכיפת ההסדר (דבר המנוגד לחוק) ויש אף הנחה במחיר לנוסעים בקווי מהדרין (שוב, בניגוד לעיקרון השוויון).
    קווי המהדרין אינם חוקיים כיום במדינת ישראל והמחאה היא לגיטימיות ביותר

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.