ראשי » פמיניזם עכשיו

ישמיעו המעודדות את קולן

7 באוגוסט 2010 | | 8 תגובות | מאת

שוקי גלילי, ידידי היקר, מי שאמון על אסטרטגיות תוכן, ושיווק באינטרנט כתב פוסט נוזף בשם – נשים באינטרנט, עדיין המין החלש, לפיו אין אנו הנשים משמיעות את קולנו במידה נאותה באינטרנט בנושאים שעל סדר היום.

 שוקי התייחס לקמפיין החשוב למאבק על הגז ולעובדה שלאחר שבועיים של אקטיבזם, נמצא שגברים אחראים ל- 75 אחוזים מהפעילות. דוגמא נוספת של שוקי היא שבקמפיין הבלוגרים למען דב חנין, מתוך 117 הבלוגרים שבחרו להשתתף בקמפיין רק 38 היו נשים וזאת למרות ששוקי טוען שפנה למספר דומה של בלוגריות ובלוגרים.

 ניתן לשוב ולשאול אם יש צדק בטענה כי "ביותר מדי מקרים, כשיש להן (לנשים) הזדמנות לדבר, הן פשוט זזות הצידה ומשאירות את הדיבורים לגברים"?

התשובה, כמו במקרים רבים אחרים מורכבת: יש הרבה מקרים שנשים אינן זזות הצידה אלא מדברות במלוא קולן. אם הן זזות הצידה ומשאירות את הדיבור לגברים יש לכך סיבה – אותה אבאר להלן. כמי שהייתה שותפה להתארגנות בפרויקטים וקמפיינים סביבתיים, כולל התמודדות בבחירות האחרונות במסגרת התנועה הירוקה, אני יכולה לציין שהחוויה שלי בפעילויות אלו הייתה במידה רבה של הדרה ודחיקה לשוליים; רעיון הריץ רץ שרץ בהצלחה בתנועות דומות במערב, (רשימה המורכבת מאישה, גבר, אישה, גבר או להפך) נדחה על הסף, לא היה מקום להשמיע חוות דעת המגיעה מפרספקטיבה פמיניסטית, ההתנהלות לקתה לעיתים בשוביניזם, (כולל סרטון העוקב אחר בלונדינית יפה המחלקת פליירים של התנועה הירוקה), והיו מעט מדי נשים במנגנוני מקבלי ההחלטות

המסקנה שלי מחוויות כגון אלו הייתה שלהבא, מקומות להם אקדיש את כוחותיי יהיו מקומות שיאמצו מלכתחילה פרספקטיבה פמיניסטית, כולל ייצוג שווה לשני המינים. זו גם הסיבה שלא יצאתי מחוזקת ממפגש בלוגרים "אין שמאל אחר" שערכה מרצ; כן, היה מעניין לשמוע את ג'ומס ומוסי רז, אולם עד שהמפלגה תתעשת על ייצוג נשי הולם, אין על מה לדבר. בהקשר זה מפלגה בראשות נעמי חזן יכולה להיות חידוש מרענן על המפה.

יש להבין שאי אפשר לדבר שמאל, או לדבר על סביבה מקיימות בלי לדבר פמיניזם או אקו-פמיניזם. עם כל הכבוד לקמפיין המבקש לעורר דעה ציבורית, הוא לא יכול להצליח בלי להראות ייצוג הולם: גם מבחינה אתנית וגם מגדרית. על מנת לשכנע ביתר קלות בלוגריות לכתוב על קמפיין זה או אחר, רצוי שתהיה שם משהי בעלת תפקיד ופרספקטיבה פמיניסטית, כי רק היא יכולה לראות את נקודת העיוורון של העיין ההגמונית.

אם ניקח את האתר המקדם את קמפיין הגז כמקרה מבחן, נוכל להצביע ולשאול מדוע רק נוכחות גברית של מובילי הדעה (בדמותם של קובי אוז והרב מלכיאור), האין נשים שיש להן דעה ומומחיות בנושא?

אישה עם מודעות חברתית פמיניסטית בצוות מקבלי ההחלטות יכלה למנוע באנר עם ייצוגים בעייתיים, בלשון המעטה: מדוע את העוני צריכים לייצג ערבים ולהעמיק את הסטריאוטיפ? מדוע הילדה צריכה להתאים למודל האידיאל הישראלי ולהיות בהירה, אין ילדים כהי עור שיכולים לסמל תמימות ולייצר אהדה? למה תחת הכיתוב הכולל "שגם לנו יהיה…." מופיעה רק אישה אחת וארבעה גברים, כולם בעלי חזות אשכנזית, – ה"כולנו" הזה לא אמור לכלול גם אותי? במילים אחרות, רוצים לדבר צדק חברתי – אולי תפגינו צדק חברתי, גם בצוות הקמפיין וגם בבחירות הגראפיות.

בשנים האחרונות יש נוכחות וקמפיינים מסיבייים של נשים באינטרנט, הכוללים מאמרי דעה ולובי שהצליחו להשפיע על המציאות באופן ראוי להערכה. קמפיין "נשיאה לישראל" למשל סלל את הדרך להתקדמותן של נשים שונות בפוליטיקה הישראלית. ההתגייסות לקידום תיקון החוק לייצוג נשים בתהליכים פוליטיים בהתאם להחלטת האו"ם 1325 הוביל לשינוי חוק שיווי זכויות האישה בישראל. מאמרים שנכתבו על הטרדות מיניות הובילו לשינוי מדיניות באוניברסטאות. יש מאות אתרים, קבוצות תמיכה, רשימות תפוצה, של נשים באינטרנט – כדי לגייס את הכוח הזה צריך ללמוד לדבר בשפה שלו באמצעות ייצוג אמיתי והולם.

כל תפיסה אחרת של המציאות בעצם מבקשת את אותו דבר שוב – גיוס הנשים על תקן מעודדות ליוזמות גבריות הנעדרות פרספקטיבה פמיניסטית, ואת זה, לי לפחות, נמאס לעשות.

8 תגובות »

  • לילי בן עמי כתב:

    טור מצוין. מסכימה עם כל מילה. הזדהיתי במיוחד עם הסיפא. אני הייתי פעילה מרכזית בתנועת רוח חדשה בארגון המורים בראשות דודי פרידמן. בראש התנועה עמדו 3 גברים, עובדה שחורה מאוד לאור העובדה שרוב המורים הן מורות (מעל 78%).

    היום אני ממייסדות "מתפקדות: הלובי לשוויון בין המינים". מדובר בקבוצת מתפקדות ששמה לה למטרה לקדם חקיקה, אכיפת חוקים והקצאת משאבים למען שוויון מגדרי. בראש ובראשונה אנו מקדמות את החוק לביטול חוק ההתיישנות על פגיעות מיניות. כל זאת באמצעות השפעה מבפנים על הח"כיות/ים בכנסת. עד כה הלובי זוכה לתמיכה רחבה. ביום רביעי וביום חמישי הקרובים אנו מקיימות פגישות פעילות והרצאות (הראשונה בנושא ניפוץ מיתוסים בזנות, והשניה בנושא סטריאוטיפיים מגדריים בחינוך) שתיהן בנוכחות ח"כ אורית זוארץ. הכניסה חופשית. מידע נוסף כאן
    http://www.facebook.com/group.php?gid=139787762700087&v=app_2344061033

    ניתן גם להתקשר אלי בטל' 054-8820354
    לילי בן עמי

  • עידו לם כתב:

    גברים הם המין החזק ולא יעזור תירוצים בעניין ובגלל זה הם תמיד השתלטו וישתלטו בעתיד על השיח, זה לא אומר שהם יותר מוכשרים מנשים אבל הם בוודאי פחות רופסים ואתן יודעות שזה נכון.

  • 15.8.2010 « מה אני קוראת כתב:

    […] יום שישי של גלעד סרי לוי גנבתי שני קישורים מעניינים: שלומית ליר כתבה על השתתפות נשים בקמפיינים (של השמאל, כמובן של […]

  • ניר כתב:

    מסכנות, לא נותנים לכן.
    אז למה שלא תקחו לבד?

    מה שאת אומרת זה בעצם : "אין מספיק נשים, אז אני אשב לי בצד ולא אשתתף"
    כל גבר ששמעת את געתו נלחם על מנת להשמיע אותה,
    וזה רק הולם לצפות מנשים לאותו הדבר – שילחמו על מקומן באותה נחישות שהגברים עושים זאת.

  • שלומית ליר (כותב הפוסט) כתב:

    יש כאן קאץ שהפמיניזם מתמודד איתו – להלחם על המקום במערכת הגברית גובה מחיר יקר. הרצון הוא רדיקאלי יותר לשנות את המערכת.
    למשל עכשיו, ההתפקדות למר"צ או אפילו תמיכה בתנועה הירוקה, אלו תנועות שמנהיגים גברים ושמאוישות בגברים במקומות הראשונים.
    אז במי בדיוק אני אמורה לתמוך? במילים אחרות, אין למהר לרוץ לתמוך במערכת שפועלת באופן המדיר נשים.
    לגבי הקול שלי אני מקווה שאתה שומע אותו או לפחות קורא. הדוקטורט שלי אמור להיות מחקר פעיל בשטח המייצר פלטפורמה להשמעת קולותיהן של נשים.

  • ניר כתב:

    ולמה במר"ץ אין נשים במקומות הראשונים?

    יש כמה אפשרויות :

    1) אין נשים ראויות.
    2) יש נשים ראויות, אבל הם לא רוצות או לא מוכנות להשקיע את המאמץ.
    3)מתפקדי מרץ ובעיקר מתפקדות מרץ, מעדיפות גברים למקומות הראשונים.

    זהו, בערך. יש בחירות, ואני חושב שלפחות במרץ הן די נקיות.
    אם למצביעי מרץ הייתה חשובה אישה במקומות הראשונים, הם היו בוחרים אחת.
    הם לא עשו זאת.
    את מדברת על "מערכת שפועלת באופן המדיר נשים" – מי? איך? אנשים (גברים ונשים) מצביעים, למה דווקא לגברים?

    למה? לא יודע.
    כנראה שנשים ראויות לא רוצות להתמודד. שנשים לא רוצות להצביע לנשים אחרות.

  • shlomit (כותב הפוסט) כתב:

    הבעיה עם תבניות חשיבה היא שהן סמויות מהעין. תבניות חשיבה אלו כבר חדורות בסטריאוטיפים, דעות קדומות והבניה חברתית על איך המציאות צריכה להיות. המקום בו מתגלות תבניות אלו ותהליכי רציונליזציה המסתירים את האמת הוא במבחן התוצאה: אם במפלגה המתיימרת להיות חברתית אין ייצוג שווה לשני המינים, אם אין בנבחרת שלה מזרחים, מזרחיות, אתיופיות, אתיופים, פלסטינאים ופלסטינאיות, יוצאי שכונות עוני, אז יתכן והיא חושבת שהיא מפלגה חברתית אבל היא לא באמת כזאת.

    הטיעון שאין נשים ראויות עבש וקולקל. יש נשים ראויות במר"צ ראה זהבה גלאון המצוינת.

  • גלעד אלעזר כתב:

    היי ללא ספק פוסט חשוב שעוסק באחד הנושאים החשובים ביותר בחברה הישראלית.

    ניתן לראות בצורה מאוד ברורה את המעורבות של נשים באינטרנט הישראלי -ככותבות תוכן, כבלוגריות וכספקיות של שירותים כאלה ואחרים. כמעט כתבתי בטעות שהן עדיין לא הגיעו לשלב היזמות או לאותו שלב שבו באמת אמורים להרוויח כסף. אבל מסתבר שלכתוב דבר שכזה לא יהיה מדוייק. קיימים נותני שירות מכול המגדרים שלא יודעים לתמחר נכון מוצר או שירות. כמו כן, אני בטוח שהתמונה מקיפה יותר ונשים רבות כן מהוות חלק כזה או אחר בתעשיית האינטרנט.

    לגבי אי שיוויון בחברה הישראלית זה כבר סיפור אחר לגמרי. החברה הישראלית היא חברה הטרוגנית וכאשר אנו בוחנים את מדדי אי השיוויון בכול תחום אנו מוצאים פערים שאי אפשר להתעלם מהם. רשת האינטרנט מהווה בעצם ככלי פורץ דרך בעבור אוכלוסיות שנמצאות בתחתית הסולם הריבודי. על ידיד שימוש בפלטפורמות נהדרות כמו, בלוגר,פייס בוק וורדפרס ועוד. אנו מסוגלים היום ליצור תוכן כזה או אחר, להוביל מאבק או התארגנות ובכלל ליצור אינטראקציה חיובית.
    תודה פוסט נפלא.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.