ראשי » חברה ודעת

פרומו ארץ נהדרת – גרסת הפשט

6 בינואר 2010 | | 5 תגובות | מאת
 

ההתנגדות לפרומו העירום של "ארץ נהדרת"  מהווה דוגמא מעוררת דאגה לאופן בו החיים במרחב ציבורי מערבי המבזה באופן תדיר נשים והמקשר בין מין ואלימות מוביל חברי כנסת לשתיקות במקום בו נדרשת פעולה ולדיבור במקום בו נדרש חיוך.

לאחר שתיקה מתמשכת באין סוף מופעים טלוויזיוניים מטרידים, ראו לילה בכיף, התקיים ביום שני האחרון בועדת החינוך של הכנסת דיון חשוב בתפקיד הטלוויזיה בחיים הציבוריים. למרבה הצער הדיון נסב על התוכן הלא נכון. חברת הכנסת רונית תירוש שיזמה וניהלה את הדיון מצאה שהפרומו  "ארץ נהדרת" האחרון מהווה מיצג אלים הפולש לסלון המשפחה בשעות בהן ילדים צופים בטלוויזיה: "לא ייתכן שהילדים יהיו חשופים לתכנים שמהווים מיניות בוטה שאין מקומה בשעות השידור שהם צופים בתוכנית".

לא פעם ציינתי את האופן שבו "ארץ נהדרת" משתפת פעולה, בניגוד לכללי הסאטירה הטובה, עם המצע ההגמוני כנגד זה החברתי*. פרומו העירום, בו חברי הצוות הנראים כאילו הם עירומים צובעים זה את זה בצבעי גוף בחושניות מדומה, הוא מקרה הפוך. מדובר בפרומו שהינו לא רק משעשע, אלא גם כזה הנושא מסר חברתי חשוב.

ההתערטלות של צוות השחקנים מצליחה לחלץ מבט חדש שאמירה בצידו על ההבניה של המיניות שהורגלנו בה. זהו סוג של שיבוש תרבות המאתגר את ההקשרים הרגילים בין מין ואלימות סמויה, מין וחפצונן של נשים, מין וחינוך לתרבות הקנייה.

יש חשיבות רבה בעצם היכולת לרמוז לקשרים מיניים תוך חיוך – דבר שאיננו מה בכך בחברה שבה – כפי שמעידים (ראו קתרין מקינון) אחוזי ההטרדה המינית, האונס והרצח – מיניות נקשרת לאלימות . יתר על כן, יש כאן ניפוץ חשוב של כמה עקרונות הקשורים באופן בו הקולנוע והטלוויזיה הרגילו אותנו לתפקד כמציצנים באובייקטים נשיים (מאלווי).  הקאסטינג הגברי מעיקרו וההגחכה של הסיטואציה שמה ללעג את האופן הרגיל בו מיניות מוצגת ומובנית בחברה המערבית בטלוויזיה ובקולנוע, ומצליחה לפרק את ההקשר הנלמד של עונג עם החפצה ואלימות – מהלך רדיקאלי וחשוב שיש לברך עליו באנרגיות חיוביות.   

*ארץ נהדרת המלך העירום, קונדוליזה בארץ (נהדרת)?

5 תגובות »

  • אסתי כתב:

    גם אני חושבת שהפעם ארץ נהדרת (לדעתי מבלי משים, אבל מה איכפת לנו) בצעו מהלך חתרני ובעל אמירה. שינוי מרענן מקונספט הגיחי גיחי הקבוע שלהם.

    ולגבי חברי הכנסת – נראה כאילו הם מתחרים אחד בשני מי יהיה יותר רד-נק ומי יהיה יותר המרכז המוסרי (או איך שלא קוראים למטורפים האמריקאים)
    מהרגע שהממשלה הזו עלתה, היא והכנסת הופכים לפח זבל אחד גדול של לאומנות מטורפת, שובניזם, קנאות דתית וטמטום.

  • יונתן כתב:

    בגלל המערכון שפתח את התוכנית בו הושוו המתנחלים למחבלים שחטפו את גלעד שליט.

  • שלומית ליר כתב:

    זה מסביר טוב יותר את קיצוניות התגובה. הסרתי את דבריו כדי להתמקד בנושא הנדון. בתקווה שיצא לי לראות ואולי גם להגיב על מערכון המתנחלים מתישהו בקרוב.

  • חנוך גיסר כתב:

    "הרוב המוסרי".
    http://www.faithandvalues.us/

  • תמי כתב:

    יצא להם טוב, אבל כפי שכתבת, כנראה שלא ביודעין. התכנית הראשונה שלהם המשיכה באותו הומור משטיח וחכם על חלשים שאנחנו מכירות מהעונות הקודמות.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.