ראשי » מה בפרסומת

בובה של מסיבה

1 בינואר 2007 | | 2 תגובות | מאת

 

יתכן שאחד הסימנים לשקיעתה של תרבות היא היעלמותה של הבושה – אותה יכולת הבחנה בין מה שראוי להיות מוצג לעין כול על מרכז הבמה ומה שראוי לו להשאר מוצנע מהעין. מה שמטריד את מנוחתי בימים האחרונים הם שני ייצוגים פורנוגרפיים בוטים שהופיעו במקומות בהם ציפיתי להם הכי פחות: הדיזנגוף סנטר ומוסף הארץ.

 

בסילבסטר ארגנו עיתון העיר והדיזנגוף סנטר מסיבה לשנה החדשה. נשאיר לרגע בצד את סיבת החגיגה ואת האירוניה מהגדרת "התגשמות משאלות"  של מארגני המסיבה כשופינג לילי בחנויות הסנטר, מה שקומם אותי במסיבה הזאת היתה מודעת הקמפיין שלה. המודעה בה ככבה תמונת ראש מוגדלת של בובת מין פעורת פה הופיעה בעיתון העיר, ועל גב קיר ענק באחד ממתחמי הסנטר, בקרבת מקום לפינת המשחקים לילדים.

 

ייצוגה של הנשיות כבובת מין, כלי לסיפוק היצר במסיבה הזאת מציינת עוד אבן דרך בהפיכתו של מפגש אנושי שבא לחגוג אירוע זה או אחר, לאירוע צרכני הנעדר כל אלמנט רוחני ואינטלקטואלי. הקטנתם של הבליינים לכדי צרכנים, ותפיסתן של נשים כמצרך נוסף, בובות מין שנועדו לסיפוק גחמות מיניות.

 

 

ייצוג נשי פורנוגרפי מרגיז נוסף ניתן לראות לצד כתבות על מחלתו הקטלנית של ערפאת ודיוקן על שרת החוץ ציפי לבני, במדור "ועדת המדרוג, מדריך שבועי לקורא הרב תרבותי" של מוסף הארץ שסגר את השנה. עורכיו בחרו לפרש את רב התרבותיות באופן מעורר תמיהה כסוג של היררכיה צרכנית.

בקריאה הפוכה זו, של מושג הבא לתת כבוד לתרבויות שונות תוך קידום הדיאלוג ביניהם וביטול התפיסה המעמדית השלטת, הוצג מדרג סלקטיבי שחילק אנשים ואירועים מהשנה האזרחית החולפת לארבעה קטבים של תרבות: גבוה, נמוך, טוב ורע.

 

לצד תמונות של אנשים, אירועים וחפצים שמוצגים כמוצרי קניה צבעוניים על מדף החנות, הפסל של זויה צ'רקסקי: בובת ילדה הלבושה בתלבושת כחולה אחידה, שיערה הארוך קשור בקוקיות, תיק בית ספר תלוי על כתפיה והעיפרון הארוך והאדום הנעוץ בישבנה החשוף. המוצג עצמו, אומנם מתויג בקטגורית "גבוה ורע", אבל האירוניה נותרה סמויה.

 

או יס, הפלישה של אורנג' למרחב הציבורי בשיתופה של עריית תל אביב עם פרסומת במסווה של אמנות היא דבר גרוע; וכן, הפסל מבזה את הנשיות; אבל כאשר חברי ועדת המדרג מציגים תמונה זו על דפי העיתון הם עושים בעצם את אותו הדבר: משתמשים בפורנוגרפיה על במה ציבורית הפתוחה לכול באמתלה של אמירה תרבותית.

 

ועם ייצוגים פורנוגרפיים כאלו, בלב הקונסנזוס  יתכן שהשנה החדשה תהיה טובה יותר. כי כמה נמוך עוד ניתן לרדת?

 

2 תגובות »

  • באשי כתב:

    אמת.
    אובדן הבושה עם אובדן הצביעות. אין בושה להיות רדוד….הכל ניתן לשידרוג… היתרון היחיד שבזה או אולי התקווה שבאיזשהו שלב ונמוך ככל שעוד ירד יגיע רגע ההקאה.

  • אביבה כתב:

    ראיתי את המודעה ההיא. אכן דוחה, גם בתוכן וגם בהקשר שבו הוצבה.
    מקווה שהיתה להם מסיבה על הפנים.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.