ראשי » מה בפרסומת

כסף לגברים בלבד?

26 באוקטובר 2007 | | 2 תגובות | מאת

עד כמה הבנקים בישראל הפנימו את העובדה שלנשים היום יש כסף, שלעיתים הן אלו המנהלות את תיק ההשקעות המשפחתי, ובקצרה, שראוי ונדרש להציג אותן ולהתייחס אליהן בפרסומות הטלוויזיונית שנועדו לשווק תוכניות פיננסיות שונות?
מבט על פרסומות טלוויזיה מהחודשים האחרונים בהם פונים ארבעת הבנקים הגדולים בישראל: מזרחי, לאומי, דיסקונט והפועלים לקהל הלקוחות שלהם מעלה שכל אחד מהם מדבר, במידה זו או אחרת, מעל ראשן של נשים ומעביר בכך מסר שניהול כספים אינו מעניינן של נשים ושקהל היעד שלו הוא גברי.
 
 פרסומת בנק מזרחי טפחות "אילו כולנו הינו אותו דבר" מנסה לשכנע אותנו שאנחנו לא אותו דבר על ידי הצגת משרד אופן ספייס המצולם בשחור לבן שבו כולם נראים אותו דבר: לבושים באופן דומה ומתנהגים בצורה זהה – אלא שמבט נוסף מגלה שאותו דבר משמעו חיקוי של דמות גברית עם עניבה שבה מתמקדת המצלמה.

גם כאשר הפרסומת מעבירה את מסר השוני באמצעות צילום בצבע של החלל המשרדי כשהוא מאוכלס באנשים שאינם מתנהגים כרובוטים, ההתמקדות , מלבד הבזק קצר של שניה, הינה בדמות גברית.
בדומה לפרסומות אחרות, (להוציא את אלו העוסקות במוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי ואוכל),  הפניה לקהל הלקוחות של מזרחי נעשית בלשון זכר, כמו למשל כאשר פונה הפרסומת לצופה בבקשה "חייג עכשיו". הרושם הכולל של הפרסומת הוא שגם כאשר מזרחי מבקש להציג חברה שמתקיים בה שוני הוא לא מרחיק לכת מעבר לייצוג של דמות גברית. 
 
 

אם בבנק מזרחי קיים אזכור לקיומם של נשים, הרי שבפרסומת בנק לאומי אין כל זכר לנוכחות נשית. במקום זאת, כפי שניתן ללמוד משם הפרסומת, "למי יש יותר גדול", קהל היעד המועדף והמובחן של לאומי הוא גברי בלבד. הפרסומת מציגה שני גברים, צעיר ומבוגר, היושבים בפאב. מול המבוגר שבהם ניצבת צלוחית עם בוטנים, מהם הוא אוכל בהנאה. זאת, עד שהבחור הצעיר לידו מקבל צלוחית ענקית של בוטנים, המגמדת את זו שלו. ברקע מבשר הקריין "שלהיות צעיר בלאומי זה להנות בגדול". בצעירות, לאומי, המציג פאב ה"נקי" מנוכחות נשית, כנראה מתעניין הרבה פחות.

המשנה הסקסיסטית של לאומי ברורה אף יותר בפרסומת "עצה טובה יכולה לקחת אותך לאן שתרצה (לבר)", ששודרה בחודש יוני. בפרסומות מוצג בעל חנות לבגדי נשים העומד בקדמת חנותו ומנסה לשכנע עוברת אורח להכנס לחנותו ללא הצלחה. הגבר עומד בחוץ בידיים שלובות ומסתכל בתסכול על החנות ממול בה קונות נשים בשעה שבני זוגן ממתינים להן ברחוב. גבר בחליפה ניגש אליו ומצביע אל עבר הגברים. כעת בעל החנות שם לב שהנשים משאירות את התיקים שלהן אצל בני זוגן על מנת שישמרו להן עליהם.
בנק לאומי מעביר מסר מרומז שנשים מעדיפות שגברים ינהלו להן את הכסף. ומה גברים עושים בכסף שהם שומרים עליו? הולכים לפי הפרסומת לפאב; בעל החנות מבין את הרעיון. הוא סוגר את החנות שהיתה מיועדת לנשים ופותח במקומה בר. הגברים רואים את הבר ומתלהבים. הם נכנסים פנימה לחלל הגברי שיש בו משקאות, משחק ביליארד ושידורי ספורט – אך אין בו ולו גם אישה אחת. המסר של הפרסומת לנשים הוא להשאיר את ניהול התיק הכספי שלהן לבני הזוג שלהם, והמסר לבעלי עסקים הוא לפנות לקהל יעד גברי. 

 
פרסומת בנק דיסקונט "משכנתא בריבית מסובסדת" הינה אף היא על טהרת המין הגברי. מככבים בה מודי בראון, המוצג כלקוח מרוצה של הבנק, וישראל קטורזה, המוצג כשיפוצניק. השניים מנהלים משא ומתן הומוריסטי במקצת על צביעת קיר ודלתות בדירתו של בראון. קטורזה מבקש מחיר מופרז של 9000 ₪ אך אינו מוכן לכלול את צביעת הדלתות גם כאשר בראון מבקש ממנו לסבסד אותם. למרות שלזכותו של דיסקונט יש לזקוף את העובדה שזהו הבנק היחיד שפונה לכלל קהל לקוחותיו בלשון רבים המכלילה והמכבדת את שני המינים, הפרסומת מקוממת באופן שבו קרטוזה הכהה והמזרחי מלוהק לתפקיד הפועל התחמן ובראון הלבן והאשכנזי לתפקיד המעסיק טוב הלב. הנה, גם כאשר נשים נותרות מחוץ לגבולות הפריים, לא כל הגברים הם שווים. ואם לאומי עושה הפרדה בין צעירים שיש להם גדול יותר למבוגרים שיש להם קטן יותר, דיסקונט, כך נראה, יוצר הפרדה בין בעלי הון ופועלים על רקע אתני. 

 
 

הפרסומת היחידה שבה מככבת אישה הינה פרסומת "פועלים באינטרנט" של בנק הפועלים. זהו הבנק היחיד, לפחות לפי הפרסומת שלו,  שבו הפנימו את המסר שלנשים יש כסף והן אלו הבוחרות כיצד לנהל אותו. הפרסומת, שהמסר שלה הוא שניתן לבצע פעולות חשבוניות באינטרנט בלחיצת כפתור, נפתחת כאשר דמות נשית מחנה את מכוניתה מול ביתה בשעת ערב מאוחרת. לבושה של האישה, המכונית ממנה היא יורדת והבית אליו היא נכנסת מעידים על כך שמדובר במשהי עצמאית ובעלת אמצעים השולטת בחייה. כאשר האישה לוחצת על שלט המכונית לנעול אותה החצר מתנקה, כאשר היא מכבה את הטלוויזיה בבית, כל הצעצועים חוזרים למקומם. וכאשר היא מכבה את האור בן זוגה ושני ילדיהם שנרדמו על המיטה הזוגית, מתכסים אוטומטית בשמיכה.
למרות נקודות הזכות שצוברת הפרסומת בהיותה היחידה המשכילה להתמקד סביב דמות נשית, חבל שגם בבנק הפועלים בוחרים לפנות ללקוחות בלשון זכר ולא בלשון רבים המכלילה יותר.

  

 
מסתבר, מהפרסומות של הבנקים המובילים בישראל, שכולם, למעט בנק הפועלים, העדיפו להדיר דמויות נשיות ממרכז הפוקוס בפרסומות שלהם ובחרו להתמקד בדמויות גבריות. המאה העשרים ואחת כבר כאן, המהפכה הפמיניסטית הובילה נשים לממש את עצמן: לעבוד, להרוויח ולנהל את כספן, אבל הבנקים בישראל סוברים, כך נראה, שמי שצריכים להחליט ולנהל את חשבון הבנק הם גברים.
 

פורסם לראשונה בברנז'ה אנרג'י

2 תגובות »

  • ח ל י כתב:

    פעם זה לא היה כך – הנה הוכחה 🙂

    http://www.notes.co.il/chelli/37611.asp

  • שלומית כתב:

    הנה את על גבי השטר (שאני חייבת להגיד מראה משמח וסוג של דבר שהיתי שמחה לראות במציאות בדמות נשית זו או אחרת) מחייכת ואוחזת במתנה כמו אומרת קח אותי, אני שלך… פנטזיה כפולה של כסף ואישה יפה… אשר מחוזקת בכיתוב בעל הקונוטציה המינית "בוא וקבל".

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.