ראשי » מה בפרסומת

סדיזם בפרסומת לגבינה לבנה?

9 בפברואר 2010 | | 15 תגובות | מאת
תגים: , , , , , ,

פרסומת מולר ליוגורט וגבינה של טרה לגרסאותיה השונות סובבת סביב השאלה  כיצד הטבע עושה את מה שהוא עושה, בפזמון, בטקסט ובתכנים.  השאלה אינה נותרת פתוחה, אלא מקבלת מענה ברור: אף אחד אינו יודע כיצד הטבע עובד, כפי ששרה קבוצת הנשים הרצה "איך הטבע עובד אנחנו לא יודעות, איך זורמים נהרות, ואיך גדלים פירות…." יש משהו נחמד בחזרה אל התפיסה של הטבע בחזקת מסתורין מפעים ומעורר השראה, אבל זה לא באמת  מה שמתרחש בפרסומת הזאת. במקום זאת, מדובר בפרסומת המעוררת מספר תהיות, ולא רק בגלל המוטיבים של לאומנות גרמנית הנקשרת לטבע המשובצים לאורכה.

במה דברים אמורים? ראשית, במיטב המסורות של הבניות המשייכות נשים לטבע וגברים לתרבות – הפרסומת של מולר מאנישה את הטבע תוך הקבלתו לקבוצת הנשים שהיא מציגה. הנשים הצעירות מוצגת בדומה לטבע כייצרניות, וכמוהו כמי שעובדות יום וליל: "אנחנו עובדות כל כך קשה, אנחנו אף פעם לא נחות, אנחנו עובדות מאוד קשה, כדי לעשות את הטוב ביותר… נעשה הכל בלי הפסקה." ההקבלה מתרחשת גם ויזואלית כמו בפריים של נערה צעירה תלויה הפוך מעץ כשפרי בידה – דהיינו, הנערה היא כפרי בשל המוכן לנשור מהעץ.  שנית, מדובר בפרסומת המייצרת קורולציה בין לובן מוצרי החלב שהיא מבקשת למכור ללובן ש"במראה הארי". זאת באמצעות קבוצת הנשים הגרמניות, בהירות העור, השיער והעיניים המופיעות בלבוש גרמני מסורתי, שהשחור והלבן שבו מוקבלים לצבעי הפרות המפוזרות במרחב הצילום, והאדום והשחור מהווים רפרנס לצבעי הדגל הגרמני.  
שלישית, מתחת לדימוי המהוגן והבגדים המסורתיים והצנועים, שפלייבוי עשה בהם שימוש לא מועט, הפרסומת מחפצנת את הנשים בסצנות שונות, (הן נסרקות עומדות מתוחות וזקורות חזה במסדר, תלויות במאוזן על חבלים, מטפסות על סולמות, שוכבות, יושבות, רצות ועוד) כולל השעתוק – המוכר מפרסומות רבות אחרות – של הנערות רצות במים בהילוך איטי, במקרה זה כשמלותיהן האדומות נרטבות.

בכל זאת אין למעשה הרבה חדש. עוד פרסומת פתיינית בבסיסה המציגה נשים נאות, רזות, בהירות עור ובלונדיניות על רקע נופים נאים כדי למשוך את העין ולפתות לקניית המוצר. אלא שבפרסומות זו לאמנט הפיתוי מתווסף אלמנט של אלימות המכוסה בכסות של אסתטיקה מוקפדת ואווירה של תמימות מדומה. התוצר הסופי הוא ריבוד של משמעויות שניתן להתייחס אליו באופן הבא:ברובד הגלוי הפרסומת מספרת לנו סיפור שההנאה המגולמת בו היא מיופיו ועוצמתו של הטבע ושפע הדברים שהוא מעניק באמצעות עבודה אינסופית לאדם. ברובד סמוי יותר, המצוי בסבטקסט, ההנאה שמבקשת הפרסומת להעביר היא מינית ומבוססת על צפיה מציצנית ומחפצנת בקבוצת נשים צעירות המוצגת בשלל תנועות, תנוחות ופוזיציות. מתחת לכל זאת מצוי רובד נוסף, חמור יותר, שהמסר שלו כורך מיניות וכאב.

 

"הרסרית" והגברים אוכלים בהנאה. ברקע אישה בעונש רצה סביב פרה עם סל על ראשה.

החוויה שמבקשת הפרסומת להפיק אצל הצופים אינה מבוססת רק על כך שנשים מחופצנות ומוצגות בשלל מצבים דביליים וחסרי משמעות המדגישים את מראה גופן, אלא מכן שהן עוברות חוויה סדיסטית הכוללת טרטור והשפלה. דבר הבולט ביחס לחניכה התורנית, זו שכול גילוי של מחשבה חופשית ואנושיות שהיא מגלה מוביל לסצנות ענישה כמו זו בה היא רצה עם כד חלב מעל ראשה כאשר כל השאר אוכלות.  ניתן לסכם  ולומר שהפרסומת שכל צוות היוצרים שלה, למותר לציין, גברי, מוכרת לנו הבנייה המחברת מין ואלימות בתחפושת של "טבע" בריא ומשובח. וכל הסקריפט המטורף הזה יושב לו בתת מודע ויכול לרוץ כל פעם שאנחנו עושים ועושות דבר פשוט כמו לאכול פרוסה עם גבינה.

15 תגובות »

  • גלעד סרי לוי כתב:

    שייכת לתשעים אחוז הפרסומות שמוציאות שם רע לעשרת האחוזים האחרים

  • אלמונימי כתב:

    אני חושב לעצמי שגבלס היה גאה בה.

  • RonenS כתב:

    אני מקווה שהיבואן יקרא את הרשימה ואת תגובתי…

    אני המפרנס העיקרי במשפחה שצורכת יוגרטים בכמות נכבדה לא קונה יותר את היוגרטים של החברה הגרמנית הנ"ל (למרות איכותם הטובה כפי שחוויתי בעבר) מאז העלאת הפרסומת עם האפקטיים הנאצים, הגיזענים והשובינסטים שצרמו לי בתת המודע ועכשיו אני מבין שאני לא היחיד.

    כל מה שמכרו לך במשרד הפרסום שעשה את הסירטון הנ"ל על "הומור" "תיחכום" וכו'- זה חרטא.

  • סופי כתב:

    גרמת לרבים לשים לב,לדבר שבגדול לא מורגש לפחות אצלי
    כי בזמן הפרסומת תמיד אני מוצאת מה לעשות
    אנחנו חיים בתרבות שתמיד חסר לנו משהו
    ואני לא רואה פרסומות מבחירה
    וכמו תמיד את צודקת

  • דתי כתב:

    מייחל ליום בו הכאב הנשי האמיתי על ההחפצה הנשית, ישלב ידיים אם הדרישה המהותית בהלכה היהודית לצניעות

  • נועם כתב:

    דימוי מושלם של הגזע העליון בסביבה טבעית ובריאה.
    אולי זה צולם בחוות ההרבעה להשבחת הגזע.
    האופי הצבאי הקשוח משלים את התמונה.

  • אחת כתב:

    היא מזכירה לי את המ"כית הסדיסטית שלי מהטירונות, ובכלל את כל המסגרת המגעילה של הצבא, שכנראה תמיד תרדוף אחרי ישראלים בצורה זו או אחרת בפרסומות. איכס. לא מפתה אותי בכלל לקנות את היוגורט שלהם.

  • אחת כתב:

    באמת שניסיתי לכתוב לך תגובה מכובדת, אבל לאנשים כמוך צריך לכתוב את האמת ישר לפנים: מסכנות הנשים שלכן שמשתפות פעולה עם הדיכוי המתמשך שגברים עושים להן בשם הדת. פשוט מסכנות.

  • מיכל כתב:

    כרגיל הניתוח שלך מבריק
    ומפתל את הקישקס טוב טוב…
    ומה שנורא עצוב, זה שאני מתארת לעצמי את המשרד פרסום הזה שאנשיו חשבו שזאת דאחקה נפלאה להציג את החלבניות כנערות בחוות הרבעה נאצית טיפוסית ואת אנשי מולר (הגרמנים כמדומני) שלא שמו לב שעשו להם את זה… בררר…

  • שחר כתב:

    לתחושת הלבנסבורן ולניתוח הפמיניסטי, גבינה לבנה היא בהכרח מותר סדיסטי מנקודת המבט של הפרה, שאף פעם לא מסתובבת ככה באחו, עם נשים אריות מסביב או בלעדיהן.

  • שלום כתב:

    עם כל הכבוד
    הפרסומת מדגישה את היופי והטוב של הטבע
    דרך שירה והומור בריאים
    הנשים אגב לא לבושות כגרמניות אלא כהולנדיות מהסיבה הפשוטה שמשם מגיע המותג
    חבל שאנחנו כל כך גזעניים וסגורים כלפיי כל שאר העולם במקום לנסות ולקבל את הטוב שבו

  • שלומית כתב:

    גזענים וסגורים לפי תמונת העולם שמציגה הפרסומת. אוסיף שבניגוד למה שאתה טוען, המותג מגיע מגרמניה ולא מהולנד:
    http://www.ynet.co.il/english/articles/0,7340,L-3830550,00.html
    השפלה של נשים והצגתן כאובייקטים מיניים אינה מהווה הומור בריא, גם כשזה נעשה בליווי שירה לרקע נופי טבע.

  • קורא מזדמן כתב:

    הדימוי של הבלונדינית המטומטמת והגישה האנטי-מדעית שיש לכל הקמפיין האומלל הזה.

    מה זאת אומרת "איך הטבע עובד אנחנו ממש לא יודעות. איך נהרות זורמים ופירות גדלים"???

    או כמו פה:
    http://www.youtube.com/watch?v=dwqFU8KdEiQ

    בלשון עם לועז
    What the F**k???

    ולא שזה משנה אבל הקליפים האלה בוימו ע"י דפנה לוין.

  • שלומית כתב:

    נועדה כנראה להעצים ולייצר נשגבות ללובן.

    לגבי הביום, את הפרסומת עם האם והבת ביימה דפנה לוין, ואילו את הפרסומת המחפצנת שמופיעה לעיל, ביים אסף קוברובסקי.

  • עוז כתב:

    מה שמצחיק, שהמותג העולמי לא מפורסם ככה.

    הראיתי את הפרסומת לבת זוגתי, שהיא גרמניה.
    תגובתה הייתה:
    Disgusting, how can they do it?

    וזה בכלל בלי להבין את ה"הומור" הצבאי.

    מביש שבישראל של היום דברים כאלו עוברים …

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.