ראשי » מה בפרסומת

הפרסומת הסקסיסטית של השנה האחרונה

17 במרץ 2009 | | 10 תגובות | מאת

טקסט הענקת אות הקלון לפרסומת סקסיסטית הוא אירוע שאת התרחיש שלו העליתי על הכתב לפני שלוש שנים, עת שלחתי את ההצעה לעורכת אתר אינטרנטי שמאוד התלהבה, ובסוף ירדה מזה מסיבות עלומות. במאמר שכתבתי אז הענקתי את התואר "ראוי לנזיפה" לפאפאגאיו – בצרוף הסבר קצר, על הרעיון כתבתי לדורית אברמוביץ וכך הוא התגלגל לויצו ולאירוע הענקת אות הקלון. הבחירה בחמשת הפרסומות הסקסיסטיות ביותר של השנה החולפת התקיימה על ידי ועדה בה היו שותפות מיה בנגל, ארנה לין, חנה הרצוג, רונית ארנפרוינד-כהן, שאנה שכטרמן, דורית אברמוביץ ואני.

תוך צפיה בפרסומות שונות במהלך המפגש הובהר לי שלא רק שאותה בחורה עדיין מככבת בפרסומת פאפאגאיו, אלא שעם הזמן ההקבלה שלה לנתח בשר למאכל נעשתה ברורה יותר, באשר לצד תמונתה מוצבת תמונת שיפוד עם בשר, ומעליה תמונה של פרה מבותרת לחלקים.

במאמר המקורי שכתבתי בחרתי במקביל לאות הגנאי להעניק אות "ראוי לציון", כדי להראות שאפשר לעשות פרסומות גם אחרת. כתבתי אז על פרסומת מקסימה של אורנג', שאזכרתי מאוחר יותר בטור. היום, ורד מוסינזון היא אחת מהמפרסמים הבודדים שבוחרים להציג נשיות טבעית, שופעת ומלאת חיים תוך התנגדות עקרונית להצגת פרסומות סקסיסטיות,

להלן סרטון עם לקט הפרסומות מהם בחרנו ליו-טיוב:

 

 

 

הטלוויזיה החברתית סיקרה את האירוע:

אני מתכננת להמשיך ולקדם את הנושא הזה עליו אני כותבת מזוויות חברתיות, מגדריות ואתניות מזה מספר שנים. ראו גם:

סקס בשירותים – שחרור נשי מיני או הטרדה מינית כשאלה בעקבות בחירת פרסומת R3

 

10 תגובות »

  • יונתן כתב:

    אבל הכללים שנקבעו כוללניים מדי.

    כמו שזה נראה כל פרסומת שתראה אישה יפה תגונה כסקסיסטית.

  • אדוה כתב:

    לאור הערתך, צפיתי בסרטון בעיניים ביקורתיות במיוחד, בציפייה למצוא את המקרים האפורים, שלכאורה מופיעים בו. אך למרבה הצער, נראה שהפעילות המבורכת שלך, שלומית, עדיין נחוצה ביותר…
    תודה על מאמצייך!

  • גדי שמשון כתב:

    או בכלל זילות? אה?

  • שלומית כתב:

    ליונתן, אם אתה מתכוון להגדרות מתודולוגיות לכתיבה מחקרית – כמובן שיש מקום להרחיב. לפרוקיט כפי שהוא נראה לי שהדברים ברורים למדי. אגב, גם בנושא היופי יש שאלה של הגינות, ראה ספרה של נעמי וולף "מיתוס היופי".
    לאדוה, תודה רבה… ולגדי באשר לפרסומת של R3 היו ששאלו שאלה דומה, התייחסתי לכך בטור נפרד על סקס בשירותים – ראה לינק לעיל – בין השאר הזכרתי את סם האונס ומקרים של אונס במועדונים, ואת האחריות החברתית שצריך המפרסם לנקוט בה.

  • Naomi כתב:

    Sometimes women as well as men get raped while being intoxicated.
    Sometimes rape takes place in the john.
    But:
    Sex ‘under the influence’ may occur in mutual consent (and not constitute rape).
    Sex in the john may also be consensual.

    Sometimes a rape victim is in denial.
    Sometimes someone completely engaged for a cause, may turn to the argument of displacement and suppression where the evidence does not support what s/he truly and utterly believes.

    I still do not see evidence of rape in the condom commercial.

  • שלומית כתב:

    האם מצב של היות מוטלת ערומה לחלוטין על משתנה בשירותי גברים, שכל דכפין יכול להכנס אליהם מעיד על בחירה?
    דבר נוסף, האם הוספת סממני הסכמה וגלמור דקיקים המתבטאים ברזון הדוגמנית בעלת מגפי העור המהודקים סביב קרסול הגבר, לא משמשת בעצם לטשטש את אלמנט האלימות והתקיפה הגלום במצב שמתארת התמונה.

  • Naomi כתב:

    Empirically there were, are and will be cases of women performing sexual acts in public places in full consent, without it constituting rape or even loss of control.

    As you indicated yourself, the picture in the commercial does not proffer an image of a woman lying naked on the floor abused and helpless to the crowds walking in (though it is not clear what her body measurements is suppose to articulate in your opinion).

    And no, I'm sorry, but the image as it is does not communicate violence. It is a very self willed interpretation of it.

  • שלומית כתב:

    בין בחירה לעשות את זה במקום ציבורי לשם הריגוש, והסצנה המתוארת בפרסומת ארוכה הדרך.

  • חגי כתב:

    ואת הסדרה של נאור ציון כבר ראית? התכנית השוביניסטית ביותר שראיתי בטלויזיה בישראל. סטנדרטים של סרטי אסקימו לימון- כאילו שום דבר לא השתנה מאז. על פי התסריט ברור אגב שזה מבוסס על סיטואציות אמיתיות (ישיבה של כמה גברים במסעדה המחלקים באופן קבוע ציונים למלצריות')

  • שלומית כתב:

    מסכימה איתך, מקווה שיצא לי לכתוב על זה רשימה.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.