ראשי » מה בפרסומת

ברוכים הבאים לעולם אחר?

18 ביולי 2009 | | תגובה אחת | מאת

חברת פלאפון בחרה להציג את קולקציית המכשירים בטכנולוגיית מהירות גבוהה שלה בסדרה של פרסומות פנטזיה, המציגות בין השאר מכוניות מתקפלות ספינוות מעופפות. הבחירה בעולם הפנטזייה נובעת מתוך הרצון לשייך את המכשירים המתקדמים למציאות חדשה ובלתי מוכרת, כפי שמצהיר הסלוגן החותם את הפרסומת האחרונה, "ברוכים הבאים לעולם אחר" – רק שמבט נוסף על הפרסומת מגלה תפיסת מציאות שמרנית.

מבחינה ויזואלית הפרסומות בסדרה עליה חתומים אדלר חומסקי וורשבסקי יפות להפליא ומעניקות הפוגה ממציאות היומיום הטורדת בפינוק חושי הראיה והשמיעה בצבעוניות וברעננות שבהן. המפרסמים, בונים עולם המבוסס על עיקרון ההיפוך. בפרסומת העדכנית עולם הצעצועים המוכר מוגדל והופך לזירת העבודה של חוות כריית יהלומים המוצגת לצד נופי הרים וים. את מקומן של קונסטרוקציות הבטון והמתכת, המאפיינים תעשיות המשתמשת במשאבי הטבע, מחליפים קונסטרוקציות המוכרת ממשחקי לגו לילדים ומתקני לונה פארק. אלו עשויות מפלסטיק בוהק בצבעים ראשוניים של צהוב אדום וכחול. הטוויסט הוא שהיסוד בעל הערך אחריו תרים העובדים המוצגים בסרטון הפרסומת אינו היהלומים המוגדלים שהם שולים מהים – אלא המכשירים הניידים החבויים בתוכם.

המסר שבעולם ההפוך בו מכשיר תקשורת מוצג כסוג של אוצר טבע אותו מפצחים מיהלומים המוצגים כחסרי ערך כשלעצמם הוא שהמכשירים הם דבר יקר מציאות. טוויסט נחמד אבל הצבעוניות הבורקת מסתירה תפיסה שמרנית של המציאות. העולם האלטרנטיבי של פרסומת פלאפון אולי קוסם ומשעשע לעין אבל מאחורי כסות התמימות מסתתרת תפיסת עולם מעמדית של שולטים ונשלטים. במרכזו של עולם הבדיון עומד איש העסקים: גבר לבן המצויד בסמלי מעמד מוכרים: חליפה, כובע ותיק ג'יימס בונד – אומנם לכל אחד ממרכיבי הלבוש והאבזור יש ניואנס המרחיק אותו ממציאות היומיום – החליפה משובצת העניבה אדומה ומנוקדת לכובע יש פונפון והתיק צהוב – אלא שעדיין מדובר בסמלי סטאטוס שנועדו לסמן את מעמדו הרם של המחזיק בהם. במקביל, כרקע לאיש העסקים הבא לקחת את השלל בתיק הג'יימס בונד, מציגה הפרסומת מעמד נוסף של עובדי פס ייצור האמונים על העברת ושינוע היהלומים ממקום למקום. האופן בו מוצגים הפועלים מזכיר עבדים העמלים על בניית פירמידות.  מעמדם הנמוך בהיררכיה מודגם ויזואלית בסרבלי העבודה האחידים שלהם, ובהקטנה שלהם בפריים ביחס לאיש העסקים – הוא מוצג עומד בעמדת שליטה ותופס את מירב הפריים בעוד הם נראים כבובות צעצוע בסרט נע. הדמות היחידה המתקרבת למעמד המורם של איש העסקים הוא אחראי פס הייצור – גם הוא לבוש בחליפה, חבוש במשקפיים ובכובע אלא שאלו פחות מוקפדים. איש זה הוא המעביר את המכשיר יקר הערך לאיש העסקים שגונז את הפריט בתיקו וממהר לדרכו.

מעמד נוסף ונחות אף יותר הוא זה של הפועלות המוצגות בפרסומת. מלבד תפקידן כעובדות האמונות על שליית וסינון היהלומים, באופן המזכיר את קוטפות הכותנה מימי העבדות, הן ממלאות את התפקיד המסורתי שלהן: בנענע מודגש של הישבן והחזה.

ההבניה המעמדית בפרסומת פלאפון חושפת את הבלוף ומי כמונו מכיר ויודע את העבדות הנסתרת לעיתים מאחורי עולם הטכנולגיה המתקדם.

תגובה אחת »

  • עופר כתב:

    שלא לדבר על הצגת עבודת הפרך של סינון היהלומים כמשהו חביב ו"מגניב"

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.